چکیده:
جو مدرسه یکی از سازه های تاثیر گذار بر مسایل تربیتی، رفتاری و روانی در مدارس می باشد. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی ساختار عاملی و رواسازی سیاهه ادراک دانش آموزان از جو مدرسه ی دلاویر (بییر، گاسکینز، بلانک و چن، 2016) در نوجوانان دختر ایرانی پایه ی یازدهم با حجم 500 نفر (250 نفر علوم انسانی، 250 نفر علوم تجربی) که با روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند اجرا شد. تحلیل سوال های مقیاس بر پایه محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 92/0 بود که حاکی از همسانی درونی بالای آن می باشد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که الگوی 7 عاملی ادراک دانش آموزان دبیرستانی از جو مدرسه با داده ها برازندگی قابل قبولی دارند. افزون بر این ، برای آزمون تغییرناپذیری اندازه گیری پرسشنامه ی ادراک دانش آموزان دبیرستان از جو مدرسه ی دلاویر دربین گروههای تحصیلی انسانی و تجربی، تحلیل چند گروهی انجام گرفت. نتایج تحلیل چند گروهی نشان داد که این پرسشنامه در مدل های محدود در بین گروه های تحصیلی انسانی و تجربی یکنواخت است. به طور کلی، یافته های پژوهش بیانگر این است ساختار عاملی پرسشنامه ادراک دانش آموزان از جو مدرسه ی دلاویر (2016) در نسخه ی فارسی از برازش مطلوبی برای دانش آموزان دبیرستانی دختر در مقطع یازدهم انسانی و تجربی برخوردار است و می تواند به عنوان ابزاری معتبر در سنجش ادراک دانش آموزان دبیرستانی از جو مدرسه مورد استفاده قرار بگیرد.
This study investigated the validity, reliability and factor structure of Delaware school climate- student (DSCS-S) (Bear, Gaskins, Blank, Chen, 2016) in Iranian girl high school students. 500 girl high school students from grade 11 (250 experimental sciences, 250 human sciences) were selected through multi-stage sampling method and Persian version of DSCS-S was administrated among three towns of Zanjan province. The results based on item analysis showed that Cronbach's alpha coefficient for the scale was 0.92. Then the internal consistency of the scale was high. Confirmatory factor analysis also confirmed this structure and the existence of 7 factors: teacher-student relations, student-student relations, student engagement, clarity of expectations, fairness of rules, school safety and bullying. The factor structure of the scale was invariant by major. Goodness of fit indicates of confirmatory factor analysis confirmed the 7 extracted factors. Based on the results, Persian version of DSCS-S can be used as a precise instrument among girl high school students in Iran.
خلاصه ماشینی:
افزون بر این ، برای آزمون تغییرناپذیری اندازه گیری پرسشنامه ی ادراک دانش آموزان دبیرستان از جو مدرسه ی دلاویر در بین گروه های تحصیلی انسانی و تجربی، تحلیل چند گروهی انجام گرفت .
به طورکلی ، یافته های پژوهش بیانگر این است ساختار عاملی پرسشنامه ادراک دانش آموزان از جو مدرسه ی دلاویر (٢٠١٦) در نسخه ی فارسی از برازش مطلوبی برای دانش آموزان دبیرستانی دختر در مقطع یازدهم انسانی و تجربی برخوردار است و میتواند به عنوان ابزاری معتبر در سنجش ادراک دانش آموزان دبیرستانی از جو مدرسه مورد استفاده قرار بگیرد.
مروری بر پیشینه ی پژوهشی جو مدرسه نشان میدهد که سیاهه ی جو مدرسه ی دلاویر دارای جامعیت بیشتری نسبت به سیاهه های مشابه است چراکه ادراک معلمان ، دانش آموزان و والدین را جداگانه با پایایی و روایی بالا و قابل قبولی میسنجد و در عین حال دارای خرده مقیاس هایی است که ابعاد مختلف این سازه را اندازه گیری میکند و دارای نسخه های جدید و به روزتری میباشد که در کشورهایی همچون آمریکا، برزیل و چین اعتبارسنجی و تائید شده است (بییر، 9 گاسکینز١٠، بلانک ١١ و چن ١٢، ٢٠١٦).
علاوه بر این ، مروری بر پیشینه پژوهشی نشان میدهد که مقیاس ادراک دانش آموزان از جو مدرسه ی دلاویر در مطالعه ی دیگری جز مطالعه حاضر، از بعد روایی عاملی و سایر روش های تحقق روایی مورد بررسی قرار نگرفته است و اولین بار طی پژوهش حاضر در ایران اجرا و اعتباریابی میشود.