چکیده:
پیشینۀ آموزش دانشگاهی در رشتههای زبان و ادبیات خارجی تقریباً با تأسیس دانشگاه در ایران برابری میکند، اما نخستین کرسی دانشگاهی زبانشناسی حدود نیمقرن پیش تأسیس شد. پس از پیدایش رشتههای دانشگاهی مرتبط با حوزۀ مطالعاتی زبانشناسی و زبانهای باستانی، تکوین آنها در قالب بازنگری سرفصلهای آموزشی و تخصصیترشدن زمینههای علمی و نشر آثار مرتبط محقق شد. پرواضح است که باتوجهبه حجم پذیرش دانشجو ازیکسو و افزایش آثار و منابع آموزشی ازسوی ناشران دانشگاهی و غیردانشگاهی، درنگی بر این دو مسیرهای دانش را روشنتر میکند. در این مقاله، تلاش میشود تصویری از سهم رشتههای مرتبط با زبانشناسی و زبانهای خارجی در نظام پذیرش دانشجو ارائه شود. اهمیت نقد منابع آموزشی برای کیفیتبخشی و ارائۀ متون علمی و وضعیت نقد متون دانشگاهی زبانشناسی و رشتههای زبانهای خارجی با بررسی و مقولهبندی آثار منتشرشده در گروه تخصصی زبانشناسی و زبانهای باستانی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی مرور شود و درنهایت پیشنهادهایی برای برونرفت از وضعیت کنونی ارائه شود.
Teaching different foreign languages and related literature was nearly started since establishing universities in Iran. But Linguistics Departments were developed nearly half a century ago. After a while, the syllabi were reviewed; new fields have been started; and lots of works were published and thus the development of the studied happened. It is clear that due to the increase of the number of students (admission rate) and adding up the number of related works, reviewing and criticizing them could be useful. In this article, the ratio of the students in Linguistics and all foreign language studies to all other students were estimated. Then, the importance of reviewing the references in the fields of study were highlighted. Finally, some suggestions for a better academic development of Linguistics and foreign languages studies will be mentioned.
خلاصه ماشینی:
ظرفیت پذیرش رشته های تحصیلی مرتبط با گروه آزمایشی زبان های خارجی و علوم انسانی در سال تحصیلی ١٣٩٨-١٣٩٧ ردیف نام رشته ظرفیت پذیرش گروه آموزشی تعداد کل پذیرش ١ آموزش زبان انگلیسی ٣٨٧٩ ٢ زبان ایتالیایی ٣٠ ٣ زبان چینی 77 ٤ زبان روسی ٣٥٣ ٥ زبان و ادبیات آلمانی ١١٧ ٦ زبان و ادبیات اردو ٢٥ ٧ زبان و ادبیات ارمنی ٤٥ ٨ زبان و ادبیات اسپانیایی ٨٠ ٩ زبان و ادبیات انگلیسی ٦١٩٠ زبان های خارجی ٢٤٢٣٥ 10 زبان و ادبیات ترکی استانبولی ٤٠ ١١ زبان و ادبیات ژاپنی ٢٥ ١٢ زبان و ادبیات فرانسه ٣١٨ ١٣ مترجمی زبان آلمانی ٥٥ ١٤ مترجمی زبان انگلیسی ١٢١٠٨ ١٥ مترجمی زبان فرانسه ٩٣ 16 کاردانی آموزش زبان انگلیسی ٣٠٠ 17 کاردانی مترجمی زبان انگلیسی ٤٦٠ ١٨ زبان شناسی ٣٤٠ علوم انسانی ٣٤٠ جمع کل 24535 جدول ١ نشان میدهد که در حوزٔە زبان شناسـی و زبـان و ادبیـات خـارجی در هجـده رشته و گرایش دانشگاهی در مقطع کاردانی و کارشناسی دانشـجو پذیرفتـه مـیشـد.
طی سال های گذشته تلاش شد گروه بـه عنـوان یـک مرجـع نقـد کتـب آموزشی و پژوهشی رشته های مختلف زبان های خارجی و زبان شناسی در سطح دانشـگاه هـای 7 کشور معرفی شود و به صورت علمی تازه های نشر این حوزه را نقد و بررسی کند.
٥. بحث و نتیجه گیری بررسی مشکلات آموزش و یادگیری زبان های خارجی در ایران با تحلیل های کیفی بیـان گـر این است که برای توسعۀ کشور با رویکرد ایرانی ـ اسلامی و تعامل سازنده با جامعۀ جهـانی به بازنگری اساسی و اصلاح متون ، برنامه ها، و روش هـای آمـوزش زبـان هـای خـارجی در سطح ملی نیاز داریم .