چکیده:
مدارای دینی و علل افزایش یا فرسایش آن، در جهانی آکنده از تنوع قومی، مذهبی و... بهلحاظ نظری و تجربی بهوضوح مشهود است. هدف این مقاله بررسی مدارای دینی بین دو گروه شیعه و سنی شهر زاهدان و عوامل مؤثر بر آن است. روش تحقیق پیمایش، و ابزار گردآوری آن پرسشنامه است. جامعۀ آماری تحقیق همۀ مردان و زنان 18 سال به بالای شهر زاهدان است که با فرمول کوکران، 384 نفر از آنها برای مطالعه تعیین شدند. روش نمونهگیری، خوشهای چندمرحلهای است. نتایج نشان داد میانگین مدارای دینی 8/62 است که برمبنای مقیاس صفر تا صد بالاتر از حد متوسط است. میانگین مدارای دینی پاسخگویان در ابعاد همزیستانه، خویشتندارانه و نسبیگرایانه بهترتیب معادل 8/64، 4/66 و 4/57 بوده است. همچنین یافتهها بیانگر آن است که مدارای دینی با سرمایۀ اجتماعی و تعلق ملی رابطۀ مستقیم، و با قومگرایی رابطۀ منفی دارد. نتایج تحلیل چندمتغیره نیز نشان داد متغیرهای سرمایۀ اجتماعی، تعلق ملی، قومگرایی و سن 21 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کردهاند. همچنین برازش مدل مطلوب بود که گویای تطابق آن با واقعیت است.
The study of the issue of religious tolerance in society and the causes of its increase or erosion, theoretically and experimentally, is clearly evident in its necessity, especially in today's world, which is the ecumenical diversity of the cultural, ethnic, religious, and so on. In this regard, the purpose of this article is to study the religious tolerance of shi'es and Sonnies from the city of Zahedan and its effective factors. The research method of this paper is scrolling, and the tool for collecting the questionnaire. The population of this article is composed of all men and women 18 years old above the city of Zahedan which was determined using the Cochran formula 384. The sampling method is a step-by-step cheney cluster. The results indicate that the average religiouse tolerance of respondents in the dimensions of symbiotic, self-reliant and relative, respectively, was 21.54, 14.63 and 19.76, respectively, which in total, the average religious tolerance is an average of 55.94. The low average of the target average of 58.3 indicates that respondents have a moderate decline in religious tolerance. The findings of this paper also show that religious tolerance has a negative relationship with social capital and national moratorium, direct relation with ethnicity. The results of multivariate analysis also showed that social capital variables, national belonging, ethnicity, and age have been able to explain 21 percent of the variability of religious toleranc. Also, fitting the model was desirable, indicating its conformity to reality.
خلاصه ماشینی:
پيشينۀ تجربي تحقيق شهرياري و همکاران (١٣٩٤) با «سنجش رابطۀ سرمايۀ اجتماعي با تساهل مذهبي» در ميان ٤٠٠ نفر از دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد دريافتند که تساهل مذهبي اهل تسنن سني که بيشترين قرابت را با شيعه دارد، داراي کمترين ميانگين مداراست و از دلايل عمدة اين کمبود تساهل ديني، اندکبودن روابط اجتماعي افراد اهل سنت با بيرون از دايرة نزديکان است .
همچنين يافته هاي اين تحقيق نشان داد که در ميان متغيرهاي زمينه اي، مقطع تحصيلي تأثير مستقيم معناداري بر مداراي اجتماعي داشته است .
همچنين ميزان تأثير تعلق ملي بر مداراي ديني ٠/٣١ است که رابطۀ مستقيم اين دو متغير را نشان ميدهد.
همچنين نتايج پژوهش حاضر نشان دهندة وجود تفاوت معنادار بين افراد مجرد و متأهل از نظر ميزان مداراي ديني است ؛ به اين صورت که متأهل ها بيشتر از مجردها از مداراي ديني برخوردارند.
همچنين از ديگر نتايج تحقيق حاضر، وجود تفاوت در ميزان مداراي ديني در گروه هاي درآمدي مختلف است .
يافته هاي تحقيق بيانگر آن است که بين تعلق ملي و مداراي ديني رابطۀ معناداري وجود دارد و بدين ترتيب اين فرضيه تأييد ميشود؛ يعني هرچه ميزان تعلق ملي افزايش مييابد، مداراي ديني نيز بيشتر ميشود.
(2009), “Typology of Tolerance and Its Measurement among Students of the Social Sciences Faculties of Tehran University and Allameh Tabataba’i”, Journal of Cultural Research, No. 2: 1– 34.
(2015), “Measuring the Relationship between Social Capital and Religious Tolerance (Sample Research: Students of Ferdowsi University of Mashhad)”, Social Studies and Research in Iran, No. 4: 1–31.