چکیده:
مالکیت مدیریتی و برخورداری بیشتر اطلاعات توسط مدیریت شرکت و تمایل مدیران به افشای نامتقارن اخبار، منجر به ایجاد ریسک آتی سقوط قیمت سهام میشود. پدیده سقوط قیمت سهام، کاهش شدید بازده را به دنبال دارد. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر مالکیت مدیریتی بر ریسک سقوط آتی قیمت سهام در شرکتها است. بدین منظور داده های ۱۱۵ شرکت تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. نتیجه برآورد مدل های پژوهش با استفاده از داده های ترکیبی نشان میدهد که بین متغیر مالکیت مدیریتی و ریسک سقوط قیمت سهام رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد، یعنی با افزایش مالکیت مدیریتی، ریسک سقوط قیمت سهام افزایش می یابد. به علاوه هزینه نمایندگی بر رابطه بین مالکیت مدیریتی و ریسک سقوط قیمت سهام تاثیرگذار است. بدین معنی که تاثیر مالکیت مدیریتی بر افزایش ریسک سقوط آتی قیمت سهام در شرکتهایی که هزینه های نمایندگی بالاتری دارند، بیشتر است.
خلاصه ماشینی:
نتیجه برآورد مدلهای پژوهش با استفاده از دادههای ترکیبی نشان میدهد که بین متغیر مالکیت مدیریتی و ریسک سقوط قیمت سهام رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد، یعنی با افزایش مالکیت مدیریتی، ریسک سقوط قیمت سهام افزایش مییابد.
بر این اساس هدف اصلی اين پژوهش بررسی تأثیر مالکیت مدیریتی بر ریسک سقوط آتی قیمت سهام در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس و اوراق بهادار تهران میباشد.
ﻋﺪم ﺗﻘﺎرن اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ، ﺑﺪان ﻣﻌﻨﻲ ﻛﻪ ﻣﺪﻳﺮان در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﺳﻬﺎﻣﺪاران اﻃﻼﻋﺎت ﺑﻬﺘﺮ ﻳﺎ بیشتری در اﺧﺘﻴﺎر دارﻧﺪ، ﻋﻠﺖ اﺻﻠﻲ اﻳﻦ ﺗﻀﺎد ﻣﻨﺎﻓﻊ اﺳﺖ (خواجوی و همکاران، 1393)؛ بنابراین انتظار میرود مالکیت مدیریتی یعنی برخورداری بیشتر از اطلاعات توسط مدیریت شرکت و عدم افشای به موقع اخبار بد منجر به ریسک سقوط قیمت سهام شود.
نتایج حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش با استفاده از برآوردگرهای دادههای پانلی در مدلهای رگرسیون لجستیک و رگرسیون تعمیم یافته، حاکی از آن است که خوشبینی مدیران، ریسک سقوط قیمت سهام را بر اساس هر سه شاخص اندازهگیری آن، بهطور معناداری تحت تأثیر قرار میدهد همچنین، خوشبینی مدیران بر رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی و ریسک سقوط قیمت سهام تأثیرگذار بوده و این رابطه را تشدید مینماید.
3-1- متغیرهای پژوهش متغیر وابسته ریسک سقوط قیمت سهام (Crash Risk): براي اندازهگیري متغیر ریسک سقوط قیمت سهام از معیار چولگی منفی بازده سهام (NCSKEW) استفاده میشود.
همچنین نتایج فرضیه دوم نشان میدهد که هزینه نمایندگی بر رابطه بین مالکیت مدیریتی و ریسک سقوط قیمت سهام تأثیرگذار است.