چکیده:
هدف این پژوهش، تحلیل محتوای مدلهای شایستگی مدیران به منظور شناسایی ابعاد و مولفههای الگوی شایستگی مدیران کتابخانههای دانشگاهی است.
روش پژوهش حاضر تحلیل محتوای کیفی است که در آن از رویکردهای هدایتی برای شناسایی ابعاد و مولفههای مدل شایستگی مدیران کتابخانههای دانشگاهی استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، اسناد و مدارکاند. کدگذاری و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار مکس کیودا نسخه 12 انجام گرفته است.
مدل شایستگی مدیران کتابخانههای دانشگاهی در دو سطح شامل شایستگیهای عمومی و تخصصی شناسایی شده است. شایستگیهای عمومی متشکل از 6 حوزه کلی شامل شایستگیهای فردی- رفتاری؛ اجتماعی- ارتباطی؛ اخلاقی- ارزشی؛ سازمانی- مدیریتی؛ بینشی- ادراکی و نوآورانه- کارآفرینانه بودند. در سطح شایستگیهای عمومی 83 شاخص و در سطح شایستگیهای تخصصی 15 شاخص برای ارزیابی مدیران شناسایی شده است.
با توجه به تحولات صورتگرفته ناشی از رشد فناوریهای مختلف و لزوم بهکارگیری این فناوریها در پیشرفت کتابخانهها و نیز حرکت بیشتر این کتابخانهها به سمت دیجیتالیشدن، کتابخانههای دانشگاهی نیازمند مدیرانیاند که علاوه بر دانش عمومی مدیریتی و دانش تخصصی، از آخرین پیشرفتهای فناوری آگاهی یابند و مهارتهای کار با این فناوریها و چگونگی بهرهگیری از آنها را در کتابخانههای دانشگاهی فرا گیرند.
The purpose of this study was to analyze the content of managers' competency models to identify the
dimensions and components of competency models of university librarians.
The present research is a qualitative content analysis that uses conventional and guided approaches to
identify the dimensions and components of the competency model of academic librarians. The data
gathering tools in this study are documents. Data coding and analysis were performed using Max
Kiuda software version 12.
The study identified the competency model of university library managers at two levels: general and
professional competencies. General competencies consisted of six general domains, including
competencies of individual-behavioral, social-communicative, moral-value, organizationalmanagerial,
insight-perceptual, and innovative-entrepreneurial. For the evaluation of managers, 83 and
15 indices were identified at the level of general competence and specialized competencies,
respectively.
Given the evolution of various technologies and the need to apply these technologies in the
advancement of libraries and to move them further to digitalization, academic libraries need managers
who, in addition to general managerial knowledge and specialized knowledge, are the latest
Technology advances awareness and skills learned in using these technologies and how to use them in
academic libraries.
خلاصه ماشینی:
استاد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسي ، دانشگاه شهيد چمران ، دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي ، اهواز، ايران تاريخ دريافت : ١٣٩٧/١٢/١٧ تاريخ پذيرش : ١٣٩٨/٠٣/٢٠ چکيده هدف اين پژوهش ، تحليل محتواي مدل هاي شايستگي مديران به منظور شناسـايي ابعـاد و مؤلفـه هـاي الگـوي شايسـتگي مديران کتابخانه هاي دانشگاهي است .
از مديران ، به مجموعه اي از مهارت ها، دانش ، توانايي ، نگرش ، طرفي ، ذکر اين نکته ضروري است که در سال هـاي اخيـر، بينش و الگوي رفتاري اشـاره دارد [٦] کـه مـديران بـراي وقوع برخي تحولات جديد از جمله افزايش پـذيرش تعـداد دانشـجويان در دانشـگاه هـا و بـه تبـع آن افـزايش تعـداد مديريت اثربخش در کتابخانه هاي دانشگاهي و بـه تبـع آن پژوهشگران ، رشد اطلاعات و دانش ، تأکيد بر يادگيري چند تحقق اهداف سازمان به آنها نيازمندند.
در پژوهش حاضـر، از رويکـرد شايســتگي هــاي مــديران کتابخانــه هــاي دانشــگاهي هدايتي براي شناسايي ابعاد و مؤلفه هـاي مـدل شايسـتگي کدام اند؟ مديران کتابخانه هاي دانشگاهي استفاده شده است .
شايستگي هاي سازماني - مديريتي براي ارزيابي مديران کتابخانه هاي دانشگاهي به تصویر صفحه مراجعه شود.
شايستگي هاي تخصصي براي ارزيابي مديران کتابخانه هاي دانشگاهي به تصویر صفحه مراجعه شود.
[Designing a Competency Model for Managers of Ferdowsi University of Mashhad Departments (Persian)].
Designing a Competency Model for Public Sector Human Resource Managers in Iran (Persian).
[Identifying and Evaluating Competencies of Managers of Mashhad State Corporate Training Branches Based on 360 Degree Feedback Model: A Case Study (Persian)].