چکیده:
بلوکه شدن منابع به عنوان مطالبات سررسیدگذشته و معوق با کاهش توان تسهیلاتدهی بانکها، تاثیر منفی بر بهرهوری دارد. از مهمترین راههای جلوگیری از ایجاد مطالبات معوق، تصمیمگیری درست در زمان اعطای تسهیلات است به نحوی که با شناسایی دقیق مشتریان، تسهیلات به صورت بهینه تخصیص داده شده و از این طریق احتمال معوق شدن تسهیلات کاهش یابد. برای اخذ تصمیم درست از ابزارهای متنوعی استفاده میشود که مهمترین آنها اعتبارسنجی و رتبهبندی اعتباری مشتریان است. دربانکهای پیشرفته اعتبارسنجی و رتبهبندی اعتباری مشتریان با استفاده از نرم افزارها و بانکهای اطلاعاتی نوین صورت میگیرد، لیکن در بانکهای ایرانی اغلب اعتبارسنجی براساس قضاوت حرفهای و تشخیص کارشناسی و صرفا با استفاده از برخی از نسبتهای مالی انجام میشود. مدلهای آلتمن، فالمر، اسپرینگیت، زیمسکی و شیراتا از مشهورترین مدلهای پیشبینی ورشکستگی هستند. طبق یافتههای این پژوهش مدلهای آلتمن و اسپرینگیت برای استفاده در سیستم رتبه بندی اعتباری مشتریان مناسب تشخیص داده شده است. نتایج بررسی توان و قدرت پیشبینی این مدلها حاکی از آن است که بین نتایج مدلهای یاد شده اختلاف معنیداری وجود دارد و مدلهای اسپرینگیت و آلتمن بیشترین قدرت پیشبینی را دارا هستند.
Freezing the resources as nonperforming loans, by decreasing the power of banks in loan granting has a negating effect on productivity. One of the most important ways of preventing the creation of nonperforming loans is accurate decision making on the date of granting loans; so while identifying the customers exactly, the loans are granted optimally and then the probability of default may be decreased. For decision making, some various tools are used that the most important ones are the customer's validation and credit rating. In the developed banks, the customer's validation and credit rating are performed by modern data sets and soft wares, however, in the Iranian banks, validation is often performed based on professional judgment and expert diagnosis and just by using some financial ratios. Altman, Fulmer, Springate, Zimijewski and Shirata models are of the most popular models of insolvency anticipation. According to the findings of this survey, the Altman and Springate models are suitable to use in the customer's credit rating system. The results of studying the anticipating ability of these models indicate that there is a significant difference between the results of the mentioned models, and the Altman and Springate models possess the most powerful ability of anticipation.