چکیده:
در تحقیق حاضر تلاش شده است تا یک مدل شبیه سازی بر مبنای هزینه یابی بر مبنای فعالیت برای برآورد قیمت یک محصول جدید ارائه گردد. در این راستا از تلفیق رویکرد هزینه یابی بر مبنای فعالیت با رویکرد مهندسی ارزش و گسترش عملکرد کیفیت سود برده شده است. در این راستا یک مدل مفهومی تدوین شد و برای درک بهتر مدل شبیه سازی ارائه شده، یک مورد مطالعاتی محصول جدید کپسول نسل چهارم CNG مورد بررسی قرار گرفت و تحت دو تابع هدف حداکثر سازی میزان رضایت مشتری و حداقل سازی هزینه نهایی محصول مدل شبیه سازی حل گردید. نتایج تحقیق نشان میدهد در مورد مطالعاتی محصول جدید کپسول نسل چهارم CNG با در نظر گرفتن 22 نیاز مهم از دید مشتری و ارائه مجموعا 12 پیشنهاد برای نیل به تامین نیازهای مشتری و جذب رضایت مشتری با قیمت اولیه محصول کپسول نسل چهارم CNG برابر یک میلیون 150 هزار تومان با تابع هدف اولیه حداکثر سازی رضایت مشتری، قیمت محصول برابر یک میلیون 811 هزار تومان میباشد در حالی که در تابع هدف دوم با در نظر گرفتن حداقل سازی هزینه نهایی محصول، مقدار هزینه نهایی برابر یک میلیون 778 هزار تومان برآورد میشود. این در حالی است که مقدار رضایت مشتری از مقدار 464 به میزان 307 به ترتیب برای تابع هدف اول و دوم تغییر میکند.
In the present study, we have attempted to present a simulation model based on activity-based costing to estimate the price of a new product. In this regard, the combination of the cost-based approach to activities with the value engineering approach and the expansion of quality performance has been profited. In this regard, a conceptual model was developed and, to better understand the simulation model, a case study of the new product of the fourth generation of CNG capsules was examined and under two objective functions maximizing customer satisfaction and minimizing the final cost of the product simulation model Solved. The results of the study indicate that the study of the new product of the fourth generation of CNG capsules, taking into account 22 important requirements from the customer's perspective, and offering a total of 12 proposals to meet customer needs and attract customer satisfaction with the initial price of the fourth-generation CNG capsule, 150 thousand tomans with the primary goal of maximizing customer satisfaction, the price of a product is equal to one million 811 thousand USD, while in the second function with the consideration of minimizing the final cost of the product, the final cost value is estimated at 1 778 thousand tomans. To be This is while the amount of customer satisfaction varies from 464 to 307 for the first and second objective function, respectively.