چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر دستورالعمل کانون توجه بیرونی و حمایت خودمختاری بر یادگیری مهارت هدفگیری کودکان کمتوان ذهنی بود. بدین منظور، از بین تمامی کودکان کمتوان ذهنی شهر اهواز، 48 کودک در مقطع سنی 14-10 سال (میانگین سنی 2/ 1±81/ 11) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بر اساس نمرات پیشآزمون (10 کوشش) در چهار گروه توجه بیرونی، حمایت خودمختاری، توجه بیرونی+حمایت خودمختاری و کنترل جای گرفتند. تکلیف شامل پرتاب کیسة لوبیا به وزن 100 گرم به سمت هدفی بود که در فاصله دو متری از شرکتکنندگان بر روی دیوار نصب شده بود. شرکتکنندگان در مرحله اکتساب 40 کوشش شامل پنج بلوک هشت کوششی را انجام دادند. ده دقیقه پس از آخرین بلوک اکتساب، شرکتکنندگان 10 پرتاب را به عنوان پسآزمون انجام دادند. چهل و هشت ساعت پس از مرحله اکتساب، آزمون یادداری (10 کوشش) با شرایطی دقیقا مشابه با پیشآزمون برای بررسی اثرات یادگیری از شرکتکنندگان به عمل آمد. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس مرکب 522 در مرحله اکتساب و آزمون تحلیل واریانس دوراهه 22 در مرحله یادداری با استفاده از نرمافزار SPSS22 و در سطح معناداری 05/ 0≥P استفاده شد. نتایج نشان داد که هر چهار گروه طی بلوکهای تمرینی، بهبود معناداری در عملکرد داشتهاند. گروه توجه بیرونی+حمایت خودمختاری نیز توانست بالاترین نمرات را در مرحله اکتساب کسب کند (05/ 0≥P). در آزمون یادداری نیز گروه توجه بیرونی+حمایت خودمختاری توانست بهترین عملکرد را به نمایش بگذارد (05/ 0≥P). پیشنهاد میشود برای بهبود عملکرد و یادگیری مهارت هدفگیری کودکان کمتوان ذهنی از ترکیب توجه بیرونی وحمایت خودمختاری استفاده شود.
The aim of this study was to investigate the effect of external focus of attention instruction and autonomy support on learning of an aiming task in mentally retarded children. Therefore, 48 children with the age range of 10-14 years among all of the mentally retarded children of Ahvaz, were selected by convenience sampling. Participants performed 10 throws as a pre-test and afterward, according to their scores on pre-test, they were equally divided into four groups (external attention, autonomy support, external attention-autonomy support, control group). The acquisition phase consisted of throwing 100 gram beanbags into a goal that was mounted at a distance of 2 meters from the participants on the wall. Ten minute after the last acquisition block, the participants performed 10 trials as post-test. 48 hours after the acquisition phase, retention test (10 trials) was performed to examine the learning effects of the participants. The data analyzed by Mix-ANOVA 2×2×2 on acquisition phase and two-way ANOVA 2×2 on retention data with using SPSS22 at significant level P≤0.05. The results of this study showed that in the acquisition phase, all of four groups gradually increased their accuracy (P≤0.05) and the external attention+autonomy support group gain the best scores in this phase. Also Results showed significant difference between the groups in the retention test (P≤0.05) and the external attention+autonomy support group presented the greatest throwing accuracy. Therefore, it is suggested that combination of autonomy support and external attention should be used to improve the performance and learning in mentally retarded children.
خلاصه ماشینی:
استاديار رفتار حرکتی ،گروه رفتار حرکتی، دانشکدة علوم ورزشی، دانشگاه شهيد چمران اهواز، اهواز، ايران چکيده هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر دستورالعمل کانون توجه بیرونی و حمایت خودمختاری بر یادگیری مهارت هدفگیری کودکان کمتوان ذهنی بود.
ازاینرو پیشنهاد میشود برای بهبود عملکرد و یادگیری مهارت هدفگیری کودکان کمتوان ذهنی از ترکیب توجه بیرونی و حمایت خودمختاری استفاده شود.
در پژوهشهایی نیز ،استفاده از دستورالعملهایی که توجه اجراکننده را به آثار حرکت در محیط معطوف کند، بهبود بیشتری را در عملکرد نسبت به دستورالعملهایی که توجه فراگیر را به خود حرکت معطوف کند، در پی داشت Optimal Theory of Motor Learning Enhancing Expectancies Autonomy Support External Focus Constraned Action Hypothesis Wulf )18(.
ميانگين نمرات پرتاب از بالای شانه افراد در گروه و مراحل مختلف آزمون بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر دستورالعمل کانون توجه بیرونی و حمایت خودمختاری بر یادگیری مهارت هدفگیری کودکان کمتوان ذهنی انجام گرفت.
یافتههای پژوهش حاضر نشان داد استفاده از دستورالعمل توجه بیرونی و حمایت خودمختاری، تأثیر معناداری بر اکتساب و یادداری مهارت هدفگیری کودکان کمتوان ذهنی دارد.
Study of effective domains in planning, development of physical education and sports of Mentally Retarded children and students.
The Effect of Internal and External Focus of Attention on Acquisition, Retention and Transfer of Dart Throwing in Mentally Retarded Children.
The Effects of Instructions Attention Focus Internal and External on Learning Protection Dynamic Balance in Children with Mental Retardation %J Motor Behavior.
An external focus of attention enhances motor learning in children with intellectual disabilities.