چکیده:
شواهد تاریخی صدر اسلام و روایات عصر ظهور، حاکی از امکانپذیری وقوع تعادل میان عرضه و تقاضای وجوه تکافلی و بلکه امکان وجود مازاد عرضه بهعنوان وضعیت مطلوب، در این بخش است. در مقابل، مطالعه وضعیت موجود کشور، حاکی از وجود عدم تعادل و بلکه وجود مازاد تقاضای این وجوه است. مسئله این تحقیق، که با روش تحلیلی توصیفی و استفاده از منابع کتابخانهای مورد بررسی قرار میگیرد، بررسی چگونگی اصلاح و بهبود وضعیت موجود بخش خیریه ایران و معرفی راهبردهایی برای دستیابی به وضعیت مطلوب است. نتایج تحلیل آموزههای قرآنی و حدیثی و فراتحلیل مطالعات پیمایشی موجود، حاکی از وجود راهبردهایی چون: «گفتمانسازی انفاق قرآنی»، «توسعهبخش خیریه»، «بهبودبخشی به کیفیت تخصیص وجوه خیرخواهانه» و «بهبودبخشی به کیفیت جمعآوری وجوه خیرخواهانه» برای ارتقای خیریه در کشور است. برای تحقق هریک از این راهبردها، راهکارهای جزئی و عملیاتی همچون حرفهای کردن بخش خیریه، فراهم آوردن امکان مدیریت تخصیص وجوه توسط نیکوکاران، با گسترش تبلیغات و تحریک انگیزهها قابل ارائه است.
Historical evidence from the early days of Islam and the narrations of the Epoch of Appearance indicate the possibility of a balance between supply and demand for Takaful funds and also the possibility of a surplus supply as a desirable situation. On the contrary, a study of the current situation in the country shows that there is an imbalance and a surplus of demand for these funds. The question of this research, which is examined through descriptive-analytic method and the use of library resources, is to investigate how to modify and improve the existing situation and to introduce strategies for achieving the desired one. The results of the analysis of Quranic and Hadith teachings and meta-analysis of existing survey studies indicate strategies such as: “Quranic charity discourse”, “charity development”, “improving the quality of charitable funds allocation”, and “improving the quality of charitable donations” to promote charity in the country. To realize each of these strategies, partial and operational tactics such as professionalizing the charity part, enabling charitable funds to be managed, and expanding advertising and incentives can be offered.
خلاصه ماشینی:
برای تحقق هریك از این راهبردها، راهکارهای جزئی و عملیاتی همچون حرفهای کردن بخش خیریه، فراهم آوردن امکان مدیریت تخصیص وجوه توسط نیکوکاران، با گسترش تبلیغات و تحریك انگیزهها قابل ارائه است.
ازاینرو، بررسی اینکه وضعیت موجود کشور، در عرضه و تقاضای وجوه خیر چگونه است؟ وضعیت آرمانی و مطلوب عرضه و تقاضا در بخش خیرخواهی، چه توصیفاتی دارد؟ با اتخاذ چه راهبردهایی میتوان فاصله بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب را کاهش داد و برای عملیاتی کردن این راهبردها، چه راهکارهایی را باید دنبال نمود؟ حائز اهمیت بسیاری است که این مقاله تلاش میکند، تا برای آنها پاسخی مناسب بیابد.
اگر این نسبت را صحیح تلقی كنیم، میتوان ادعا کرد که با توجه به اینکه مبالغ اعطا شده به کمیته امداد امام خمینی( در سال 1397، معادل 3 هزار میلیارد تومان بوده است (سایت رسمی امداد امام)، این مبلغ برای سایر مؤسسات خیریه حدود 17 هزار میلیارد تومان است و سر جمع میزان بخشش در کشور حدود 20 هزار میلیارد خواهد بود.
بهبودبخشی به کیفیت جمعآوری وجوه خیرخواهانه یکی دیگر از چالشهای فراروی بخش خیریه که عرضه وجوه خیر را با کاهش مواجه كرده است، چالشهای مربوط به جمعآوری وجوه خیریه است که میتوان با اتخاذ راهکارهایی همچون گسترش تبلیغات و تهییج انگیزهها، تخصیص و اعطاء تسهیلات و خدمات، تنوعبخشی به شیوههای ترغیب به بخشش و کاهش هزینههای عملیات اجرایی، بر این قبیل چالشها فائق آمد و بخش خیریه را رونق بخشید.