چکیده:
چکیده هدف از انجام این تحقیق نقش هوش هیجانی و سبک رهبری مربیان در انگیزش موفقیت و تعهد کشتیگیران نخبه ایران با استفاده از مدل معادلات ساختاری است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر استراتژی، همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کشتی گیران حاضر در نیمه اول سال 1396 در اردوی تیم ملی میباشد، که تعداد آنها 156 نفر بود. به علت محدود بودن جامعه آماری، تعداد نمونه ها با جامعه آماری برابر در نظر گرفته شد. در جمعآوری دادهها از پرسشنامه هوش هیجانی لان و همکاران (2009)، سبک رهبری چلادورای (1980)، انگیزش موفقیت رابرتز و ترشو (1998) و تعهد ورزشی اسکانلان و همکاران (1993) استفاده شد. پایایی ترکیبی پرسشنامهها به ترتیب71/0، 74/0، 70/0 و 81/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی نظیر آزمون کلموگروف اسمیرنوف و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که ضریب تاثیر هوش هیجانی مربیان در انگیزش موفقیت (925/0β=)، در تعهد (799/0β=) و سبک حمایت اجتماعی مربیان در انگیزش موفقیت (837/0β=)، در تعهد (817/0β=) و سبک بازخورد مثبت مربیان در انگیزش موفقیت (668/0β) و در تعهد (639/0 β=) در سطح آلفای 05/0=α معنی دار بوده است لذا میتوان گفت که هوش هیجانی و سبکهای رهبری ذکر شده در انگیزش موفقیت و تعهد ورزشی کشتیگیران نخبه ایران تاثیر معنی داری دارد.
Abstract The purpose of this research is the role of emotional intelligence and leadership style of coaches in Success motivation and commitment of elite wrestlers in Iran. this research was purposeful and used in terms of strategy. The statistical population of the study consisted of all wrestlers present in the first half of the 1396 in the national team, which numbered 156 of them. Due to the limited statistical population, the number of samples was considered equal to the statistical population. for collect information,The emotional intelligence Questionnaire of Lan and et.al(2009), Leadership Style of Chelladurai (1980), the Success motivation of Robertz and Torshou (1998) and the Sports Engagement Oskanlan and et.al (1993) were used. The combined reliability of the questionnaires was 0.71, 0.74, 0.70, 0.81, respectively. For analyzing the data, descriptive statistics and inferential statistics such as Kolmogorov-Smirnov test and structural equation model were used.The results of the research showed that the effect of emotional intelligence of coaches in success motivation (β=0.925), on commitment (β=0.799) and social support style of coaches in success motivation (β=0.837), on commitment (β=0.817) and Positive feedback style of coaches in success motivation (β=0.668) and on commitment (β=0.639) at alpha level (α=0.05) was significant. Therefore, it can be said that the emotional intelligence and leadership styles mentioned in the success motivation and wrestler's sports commitment have a positive and Meaningful.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي تحقيق نشان داد که ضريب تأثير هوش هيجاني مربيان در انگيزش موفقيت (٠٩٢٥=β)، در تعهد (٠٧٩٩=β) و سبک حمايت اجتماعي مربيان در انگيزش موفقيت (٠٨٣٧=β)، در تعهد (٠٨١٧=β) و سبک بازخورد مثبت مربيان در انگيزش موفقيت (٠٦٦٨=β) و در تعهد (٠٦٣٩=β) در سطح آلفاي (٠٠٥=α) معني دار بوده است لذا مي توان گفت که هوش هيجاني و سبک هاي رهبري ذکر شده در انگيزش موفقيت و تعهد ورزشي کشتي گيران نخبه ايران تأثير معني داري دارد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٢: شاخص هاي برازش مدل نقش هوش هيجاني مربيان در انگيزش موفقيت و تعهد کشتيگيران نخبه نتايج تحليل هاي مربوط به شکل (٢) نشان داد که ضريب تأثير يا ضريب مسير هوش هيجاني مربيان در انگيزش موفقيت کشتيگيران ٠/٩٢٥ محاسبه شده است ؛ همچنين مقدار آماره تي ٦٥/٤٣ ميباشد و سطح معنيداري نيز ٠/٠٠١ به دست آمده است لذا با توجه به اين سطح معنيداري ميتوان گفت که هوش هيجاني مربيان در انگيزش موفقيت کشتيگيران تأثير مستقيم ، مثبت و معنيداري دارد زيرا سطح معنيداري به دست آمده کمتر از ٠/٠٥ ميباشد.
لذا با توجه به اين سطح معني داري ميتوان گفت که هوش هيجاني مربيان در انگيزش موفقيت کشتي گيران تأثير مستقيم ، مثبت و معني داري دارد زيرا سطح معني داري به دست آمده کمتر از ٠/٠٥ ميباشد (جدول ٢).
لذا با توجه به اين سطح معني داري ميتوان گفت که سبک حمايت اجتماعي مربيان در انگيزش موفقيت کشتي گيران تأثير مستقيم ، مثبت و معني داري دارد زيرا سطح معني داري به دست آمده کمتر از ٠/٠٥ ميباشد (جدول ٣).