چکیده:
هدف از این تحقیق، تعیین راهبردها و برنامه های عملیاتی فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی بود. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و ترکیبی از روشهای کیفی و کمی برای گردآوری و تجزیهوتحلیل داده ها استفاده شد. حجم نمونه آماری برابر با جامعه آماری و بهصورت کل شمار و تعداد آن 82 نفر بود. روایی پرسشنامه توسط 12 نفر از اساتید و متخصصان مدیریت ورزشی تایید شد و پایایی آن نیز از طریق آزمون آلفای کرونباخ (83/0=α) تایید شد. در این تحقیق بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از دو روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است.
راهبردهای تدوین شده شامل بهرهگیری از ارتباطات بین المللی جهت کسب میزبانی رویدادها و برگزاری دوره های آموزشی مربیگری و داوری، بهرهمندی از رویکرد استعدادیابی جهت بسترسازی تیمهای ملی در رشتهها و ردههای مختلف با توجه بهوفور علاقهمندان، محتواسازی و استفاده از ظرفیتهای رسانه ای بهمنظور دانش افزایی جامعه هدف و ترویج و توسعه ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی، بهرهگیری از مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی بهمنظور خودکفایی فدراسیون، احداث، تجهیز، نوسازی و نگهداری پیستها و اماکن ورزشی و توسعه فعالیتها، شناسایی و بهره مندی از ظرفیت های قانونی، حقوقی و برنامه ای جهت انسجام و نظم بخشی ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی، توسعه محیط فرهنگی و اخلاقی ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی مبتنی بر ارزشهای اسلامی- ایرانی، ایجاد هم افزایی ملی دستگاه ها و نهادهای همگرا بهمنظور اشاعه و ترویج ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی بود.
Abstract The purpose of this research is to determine the strategies and operational plans of the Motorcycle and Automobile Federation. This study is sort of applied research in terms of purpose and a combination of qualitative and quantitative methods were used for data collection and analysis. The sample size was 82 people which was equal to the statistical population as a whole. Validity of the questionnaire was confirmed by 12 professors and sport management experts and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha test (α = 0.83). In this study, descriptive and inferential statistics were used to analyze the data. Developed strategies which include using international communications to host events and conduct coaching and refereeing courses, taking advantage of the talent-based approach to place national teams in different levels with regard to abundance of enthusiasts, utilizing media capacities to empower the target community and promoting the development of motorcycling and car racing sports. Moreover, utilizing the private sector’s partnership and investment in establishing federation’s self-sufficiency, construction, equipping, renovating and maintaining the sport lanes and facilities, developing activities, identifying and utilizing legal capacities to integrate and regulate motorcycling and car racing sports were considered as well. Furthermore, developing the cultural and ethical environment of motorcycling and car racing sports based on Islamic – Iranian values, Creating National Synergies of Converging Institutions to develop the aforementioned sports were among the developed strategies.
خلاصه ماشینی:
راهبردهاي تدوين شـده شـامل بهره گيري از ارتباطات بين المللي جهت کسـب ميزباني رويدادها و برگزاري دوره هاي آموزـش ي مربيگري و داوري ، بهره مندي از رويکرد اسـتعداديابي جهت بسـترسـازي تيم هاي ملي در رشـته ها و رده هاي مختلف با توجه به وفور علاقه مندان ، محتواسـازي و اسـتفاده از ظرفيت هاي رسـانه اي به منظور دانش افزايي جامعه هدف و ترويج و توسـعه ورزش موتورسـواري و اتومبيلراني ، بهره گيري از مشـارکت و سـرمايه گذاري بخش خصـوصـي به منظور خودکفايي فدراسـيون ، احداث ، تجهيز، نوسـازي و نگهداري پيسـت ها و اماکن ورزشـي و توسـعه فعاليت ها، شـناسـايي و بهره مندي از ظرفيت هاي قانوني، حقوقي و برنامه اي جهت انسـجام و نظم بخشـي ورزش موتورسـواري و اتومبيلراني، توسعه محيط فرهنگي و اخلاقي ورزش موتورسواري و اتومبيلراني مبتني بر ارزش هاي اسلامي- ايراني، ايجاد هم افزايي ملي دستگاه ها و نهادهاي همگرا به منظور اشاعه و ترويج ورزش موتورسواري و اتومبيلراني بود.
همچنين برخي از مهم ترين راهبردهاي تدوين شده توسط محققين شامل بهره گيري از نيروهاي متخصص ، مجرب و به روز در امور اجرايي فدراسيون ، برگزاري مسابقات ، کلاس هاي مربيگري و داوري و مربيگري تيم هاي ملي، بهره مندي از مشارکت بخش خصوصي و جذب حاميان مالي در راستاي حمايت از رويکرد همگاني، قهرماني و حرفه اي ورزش اسکي، استفاده از فرايند استعداديابي در استان هاي صاحب نام اسکي با تمرکز بر آمايش سرزمين ، برنامه ريزي و تلاش به منظور کسب ميزباني رويدادهاي جهاني و آسيايي و برگزاري مسابقات کيفي در رده هاي سني مختلف با حضور نمايندگان فدراسيون جهاني بود.