چکیده:
نخستین تأثیر و تاثرات از گفتمان ملی گرایی و تلاش برای صورتبندی تاریخ متناسب با آن، از اواسط سلسله قاجار (اوایل دوره ناصری) در ایران شکل گرفت. برای روشنفکران و تجددخواهان این دوره، ایدئولوژی ملیگرایی، یکی از مهمترین سرچشمهها و نشانههای قدرت دول اروپایی بود. جلالالدین میرزا، شاهزاده قاجاری از نخستین نویسندگان و مورخانی است که بازنویسی تاریخ ایران مبتنی بر منابع جدید و با رویکرد باستانگرایانه را انجام میدهد. مهمترین اثر وی کتاب «نامه خسروان» به خوبی انگیزشهای ایدئولوژیک و سیاسی نویسنده در بازپردازی خیالگونه گذشته با اتکا به متون زرتشتیان هند را نشان میدهد. علاوه بر این مهمترین دلالت فرامتنی در تدوین نامه خسروان القای اندیشههای باستانگرایانه و ایران ستایانه از طریق منورالفکری اولیه به جلالالدین میرزاست. نامه خسروان به تقلید از شاهنامه، سعی در احیای زندگی و رسوم و سنتهای شاهان اساطیری ایران دارد و تلاش میکند، چون شاهنامه به دانش ضمنی و عامیانه مردم ایران از گذشته وارد شود تا مفاهیم ملیگرایانه در اذهان مردم ایران نهادینه کند؛ مهمترین انگارههای ایدئولوژیکی که از ایران باستان در نامه خسروان بازنمایی میشود، عبارتند از: الف) تغییر مبدأ تاریخنگاری هزارساله ایرانی و در حاشیه قرار گرفتن سراسر تاریخ ایران اسلامی ب) برجسته کردن دوره ایران باستان به عنوان عصر طلایی ملت ایران ج) برجسته سازی قوم گرایی ایرانی و سره گرایی پارسی د) معرفی تجدد اروپایی به عنوان ادامه ایران باستان ه) جعل تاریخ از طریق اتیمولوژی و) طبیعی و بزرگ جلوه دادن تاریخ ملی.
The first effects and effects of the nationalist discourse and the attempt to formulate a suitable history of it began from the middle of the Qajar dynasty (early Nasser period) in Iran. For the intellectuals and modernists of this era, the ideology of nationalism was one of the most important sources and signs of the power of the European nations. Jalaluddin Mirza, Prince Qajari is one of the first writers and historians who rewrite Iran's history based on new and anti-Semitic approaches. His most significant work, The Letter of Khosrowan, is well illustrated by the ideological and political motivations of the author in his retrospective restoration, relying on the Zoroastrian texts of India. In addition, the most important transcendental implications in the compilation of Khosrowan are the instigation of anti-Semitic and Iranian thought through the early monarchy to Jalaluddin Mirz. Mirzamalkam Khan and Akhondzadeh's thoughts were two main motivators for the work. Khosrowan's letter to imitation of the Shahnameh is an attempt to revive the life and traditions of the mythological kings of Iran and seeks to establish the Shahnameh in the tacit and popular knowledge of the Iranian people from the past to institutionalize the nationalist concepts in the minds of the Iranian people; the most important ideological ideas From ancient Persia in Khosrowan's letter are: