چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی برنامه داستانخوانی مشارکتی بر رشد زبان و آمادگی خواندن کودکان دختر پیشدبستانی با مشکلات زبانی بود. این مطالعه از نوع بررسی نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل همه نوآموزان دختر پیشدبستانی شهرستان اسلامشهر در سال تحصیلی 98-1397 بود. همچنین 30 نوآموز پیشدبستانی طی غربالگری چندمرحلهای انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. آزمودنیها قبل و بعد از آموزش، به آزمونهای رشد زبان (TOLD)، آمادگی خواندن (RRT) و آگاهی واجشناختی (PAT) پاسخ دادند. برنامه مداخله داستانخوانی مشارکتی (SSRP) در 30 جلسه 45 دقیقهای، سه جلسه در هفته، برای گروه آزمایش در قالب چهار گروه کوچک اجرا شد. نتایج روشهای آماری تحلیل کوواریانس تکمتغیری و چندمتغیری نشان داد که برنامه داستانخوانی مشارکتی، در افزایش مهارتهای آمادگی خواندن، آگاهی واجشناختی و مهارتهای زبانی نوآموزان با مشکلات زبانی مؤثر بود و تنها در خرده آزمون سرعت نامیدن تغییر معناداری مشاهده نشد. در مجموع، نتایج این بررسی نشان میدهد که برنامه داستانخوانی مشارکتی از طریق تقویت مهارتهای بیانی، معنایی و نحوی و همچنین رشد مهارتهای فرازبانی و پیشنیازهای خواندن، در تحقق ایده رشد زبان و آمادگی کودک برای خواندن قبل از ورود به مدرسه بهطور تجربی مؤثر بوده است.
Story reading for preschools' is an indicator of children’s later academic success. The purpose of this study was to examine the effectiveness of shared story reading education program on language development and reading readiness of preschool children with language impairment. In this semi-experimental study with pretest-posttest, and control group design, 30 girl preschool in experimental and control groups responded to Reading Readiness Test and Test of Language Development and Test of Phonological Awareness. The experimental group received 30 shared story reading treatment program sessions, each session lasted 45 minutes three a week. The results statistical procedures of univariate and multivariate covariance analysis indicated that of shared story reading program was effective in increasing reading readiness and phonological awareness and language skills preschool children with language impairment. In sum, these findings suggest that shared story reading program by increasing positive expressive, semantic and syntactic skills as well as the development of paralanguage skills and pre-reading could result in readiness of the child to read before entering school.
خلاصه ماشینی:
نتايج روش هاي آماري تحليل کوواريانس تک متغيري و iunndiivcaartieatdethaantdshmarueltdivsatroirayterecaodvianrgiapnrcoegraanmalysiswas چندمتغيري نشان داد که برنامه داستان خواني مشارکتي، در effective in increasing reading readiness andافزايش مهارت هاي آمادگي خواندن ، آگاهي واج شناختي و phonological awareness and language skills inمهارت هاي زباني نوآموزان با مشکلات زباني مؤثر بود و تنها در preschool children with language impairment.
در sum, these findings suggest that shared storyمجموع ، نتايج اين بررسي نشان ميدهد که برنامه داستان خواني reading program by increasing positiveمشارکتي از طريق تقويت مهارت هاي بياني، معنايي و نحوي و -tehxeprdeesvsievleo,pmeemnatntoifc paanrdasaynngtaucatgice sskkiillllssaasnwdelplraesهمچنين رشد مهارت هاي فرازباني و پيش نيازهاي خواندن ، در reading could result in readiness of the child toتحقق ايده رشد زبان و آمادگي کودک براي خواندن قبل از ورود read before entering school.
phonemic awareness در بسياري از مطالعاتي که راهبردهاي مؤثر براي بهبود زبان شفاهي و ظهور سواد (به ويژه آمادگي خواندن ) را در کودکان در خطر مورد بررسي قرار داده اند؛ داستان خواني مشارکتي ١ بين بزرگسال - کودک، از بين برنامه ها و روش هاي متعدد به طور چشمگيري برجسته شده است (پلينگر و وود، ٢٠١٤؛ چاپارو- مورنو، رييلي و مالدونادو- کارنو، ٢٠١٧؛ مارليس و نيومن ، ٢٠١٣؛ چوو و چنگ ، ٢٠١٥؛ توسان ، گلاگر و بينگام ، ٢٠١٦).
هدف از مطالعه حاضر، طراحي برنامه مداخله اي براساس داستان خواني مشارکتي براي کودکان پيش دبستاني با مشکلات زباني و بررسي اثربخشي آن بر رشد زبان و آمادگي خواندن بوده است .