چکیده:
امروزه صنعت گردشگری یکی از پر رونق ترین فعالیت های اقتصادی جهان است. این صنعت به عنوان فعالیتی اثرگذار بر تمامی ارکان توسعه بیش از گذشته نیازمند توجه است. شهرخرم آباد با توجه به سابقه تاریخی سکونت و داشتن بناها ی تاریخی و جاذبه های طبیعی یکی از پایگاه های مهم گردشگری کشور محسوب می گردد. با توجه به کمبودهای که در زمینه گردشگری در این شهر وجود دارد هدف تحقیق حاضر این است که با استفاده از روشSWOT و روش برنامه ریزی کمیQSPM ضمن شناسایی نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدیدات بهترین راهبرد را برای مقابله با تهدیدات و ضعف ها و بهره گیری از قوت ها و فرصت ها در زمینه گردشگری شهر خرم آباد ارائه دهد.روش تحقیق توصیفی- تحلیلی می باشد، که در آن داده ها و اطلاعات مورد نیاز از طریق منابع کتابخانه ای و میدانی(پرسشنامه)پیمایشی جمع آوری شده است. نمونه انتخاب شده تعداد 32 نفر از کارشناسان و مدیران گردشگری شهرخرم آباد بوده که با استفاده از روش تصادفی ساده انتخاب شده اند.نتایج بدست آمده حاکی از آن است که وضعیت گردشگری خرم آباد درمیان چهار حالت تهاجمی،تدافعی،محافظه کارانه و رقابتی مدل SWOT در حالت تهاجمی قرار دارد، یعنی باید با توجه به توانمندیهای موجود درصدد بهره گیری از فرصت های پیش رو باشد و در گام بعدی اولویت بندی که با استفاده از ماتریس برنامه ریزی کمی صورت گرفته راهبرد تهیه و تدوین یک برنامه جامع مناسب و منظم بلندمدت در زمینه گردشگری خرم آباد عبارت است از ایجاد تاسیسات و اماکن رفاهی جهت اسکان سازمان یافته گردشگران در مجاورت مسیرها، اماکن فرهنگی و گردشگری وهمچنین بازاریابی و تبلیغات فرامنطقه ای جهت معرفی و شناسایی بهتر شهر خرم آباد با توجه به معرفی این شهر از طرف دفتر سازمان ملل به عنوان شهر نمونه گردشگری در ایران به عنوان موثرترین راهبردها تعیین شدند. کلمات کلیدی: گردشگری، برنامه ریزی کمی، ،روش سوات،شهر خرم آباد.
Abstract Nowadays tourism industry is one of the most prolific economic activities all over the world.As an affecting activity on all parts of development ,this industry should be more noticed now rather than in the past, khorramabad city is considered as one of the most important tourist base in the country (Iran), and due to deficiencies in the field of tourism in the city, the objective of the present study is offering the best strategy to deal with the threats and weaknesses and taking advantages of the strengths and opportunities by using SWOT and QSPM methods while identifying strengths and weaknesses and threats and opportunities. The research method is Cross-sectional in which required data and information by library and field (questionnaire) survey have been collected. Selected sample includes 32 individuals of experts and managers of the city tourism who are selected using simple random sampling. The results show that Khorramabad tourism is on the offensive. It should be taking advantage of opportunities ahead as regards capabilities. Prioritization that has been developed using a matrix planner, preparing a comprehensive program of regular, long-term in the field of Khorramabad tourism, recreational facilities and places of accommodation organized for tourists near the city’s cultural and tourist places and routes and city and trans-regional marketing and advertising to introduce and better identifying Khorramabad city according to the report by the UN OFFICE as the best city of tourism in Iran are determined as the most effective strategies. Introduction Today, tourism is considered as one of the largest and most drivers industries in the world (Tvanaie 131:
خلاصه ماشینی:
با توجه به کمبودهایی که در زمینه گردشگری در این شهر وجود دارد هدف پژوهش حاضر این است که با استفاده از روش SWOT و روش برنامهریزی کمّی QSPM ضمن شناسایی نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدات بهترین راهبرد را برای مقابله با تهدیدات و ضعفها و بهرهگیری از قوتها و فرصتها در زمینه گردشگری شهر خرمآباد ارائه دهد.
در گام بعدی در اولویتبندی که با استفاده از ماتریس برنامهریزی کمّی صورت گرفته است به ترتیب راهبردهای زیر بهعنوان مؤثرترین راهبردها تشخیص داده شدند:1- راهبرد تهیه و تدوین یک برنامه جامع مناسب و منظم بلندمدت در زمینه گردشگری خرمآباد که این راهبرد عبارت است از ایجاد تأسیسات و اماکن رفاهی جهت اسکان سازمانیافته گردشگران در مجاورت مسیرها، اماکن فرهنگی و گردشگری 2- بازاریابی و تبلیغات فرا منطقهای جهت معرفی و شناسایی بهتر شهر خرمآباد با توجه به این موضوع که این شهر از طرف دفتر سازمان ملل بهعنوان شهر نمونه گردشگری در ایران شناخته شده است.