چکیده:
در این مقاله به مفاهیم امروزی نظریه در مطالعات روزنامه نگاری پرداخته میشود. بسیاری از اندیشمندان و پژوهشگران بر این عقیدهاند که ما نیازمند روشها و راهکارهای بهتری در زمینه مفهومسازی چیستی روزنامه نگاری و چگونگی گسترش آن در عصر دیجیتال هستیم. اما دانش و اطلاعات ما در این زمینهها بسیار اندک است، بهطوری که به خوبی نمیدانیم که در حال حاضر روند نظری در حوزۀ میانرشتهای مطالعات روزنامه نگاری چیست و تا چه اندازه تحقیقات و مطالعات امروزی بهواسطه نظریه ها و دیدگاههای در حال ظهور چارچوببندی شدهاند. از اینرو، بهمنظور پر کردن این شکاف اطلاعاتی، تحلیلی را بر روی بیش از 9000 کلمه کلیدی متادیتا و 195 چکیده مقاله برگرفته از برترین مجلات بینالمللی مرتبط با مطالعات روزنامه چاپ شده در بین سالهای 2000 تا 2013 انجام دادیم. نتایج نشان داد که از سال 2000 میلادی، شاهد حرکتی محسوس به سمت مطالعات نظری در مطالعات روزنامه نگاری بودیم و تنوع در رویکردهای نظری بهطور قابل توجهی افزایش یافته است.
خلاصه ماشینی:
اما دانش و اطلاعات ما در اين زمينه ها بسيار اندک است ، به طوري که به خوبي نميدانيم که در حال حاضـر رونـد نظـري در حوزة ميان رشته اي مطالعات روزنامه نگاري چيست و تا چه اندازه تحقيقات و مطالعات امروزي بـه واسـطه نظريه ها و ديدگاه هاي در حال ظهور چارچوب بندي شده اند.
ايـن مـوج - کـه پـس از مـوج هـاي هنجاري، تجربي و سازنده به وجود آمد (٢٠٠٨ ,Domingo)- زمينه اي فراتر از نهادهاي سنتي و درک روزنامه نگاري را به صورت نظريه بيان ميکند؛ بـه طـوريکـه بـراي نمونـه ، موضوعاتي همچون «اکوسيستم خبر» (٢٠١٠ ,Anderson)، «دورنماي خبر» ( Peters ٢٠١٣ ,and Broersma)، «محـيط پيرامـون » (٢٠١٠ ,Hermida) و «روزنامـه نگـاري شبکه اي» (٢٠١٣ ,Russel؛ ٢٠١٠ Heinrich) را بررسي و موشکافي ميکند.
Key Concepts in Journalism Studies مطالعات روزنامه نگاري ١ (a٢٠٠٩ Wahl-Jorgensen and Hanitzsch) ، پژوهش هاي روزنامـه نگـاري جهـاني٢ (٢٠٠٨ ffelholz, Weaver, and SchwarzLo) ؛ مطالعـات روزنامه نگاري: مباني٣ (٢٠١٣ Conboy) و روزنامه نگاري ٤ (٢٠٠٨ Tumber) ميشـوند.
The New York Times (رجوع شود به تصویر صفحه) اگر به کلمات کليدي گروه بندي شده که در نيمه نخست (سال هاي٢٠٠٠ تـا ٢٠٠٦) آمده اند و در نيمۀ دوم ايـن بـازة زمـاني نيامـده انـد بنگـريم هماننـد کمپـين (کـارزار)، ايدئولوژي، مشارکت ، پروپاگاندا، روابط عمومي و جامعه شناسي ؛ خواهيم ديد کـه بيشـتر آنها به رشتۀ ارتباطات سياسي مرتبط هستند که به ديدگاه وسيع تـري از علـوم سياسـي تعلق دارند (٢٠٠٤ Zelizer).