چکیده:
تحقیق حاضر با هدف تحلیل محتوای دروس عمومی تاریخ اسلامی مقطع کارشناسی از حیث توجه به مفاهیم حقوق شهروندی صورت پذیرفته است. جامعه پژوهشی، کتب تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، تاریخ تحلیلی صدر اسلام و تاریخ امامت است که با توجه به ماهیت پژوهش و محدودیت جامعه از نمونهگیری صرف نظر و کل جامعه به عنوان نمونه انتخاب شده است. ابزار اندازهگیری چک لیست محقق ساخته مشتمل بر ۹ مولفه از اصلیترین مولفههای حقوق شهروندی است که روایی آن با استفاده از داوری تخصصی، تایید و پایایی آن با روش اسکات ۹۷/۰ محاسبه شده است. بر اساس یافتههای پژوهش کتابهای تاریخ و تمدن اسلامی ۶۸۹ مرتبه به مولفههای حقوق شهروندی توجه نمودهاند. ضریب اهمیت آن در مولفههای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، دینی، امنیتی، قضائی، سازمانی و علمی به ترتیب ۱۱۳/۰، ۰۹۹/۰، ۱۲۳/۰، ۱۲۴/۰، ۱۲۶/۰، ۱۲۳/۰، ۱۰۲/۰، ۰۹۳/۰ و ۰۹۸/۰ بوده است. ضریب اهمیت در دروس تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، تاریخ تحلیلی صدر اسلام و تاریخ امامت به ترتیب ۳۳۲/۰، ۳۴۱/۰ و ۳۲۷/۰ بدست آمده است. پیشنهاد میشود مفاهیم حقوق شهروندی به کتابهای درسی بیشتر راه یابد.
This paper intends to analyze the contents of general courses on history of Islam for BA degree, in view of covering the contents on citizenship rights. The statistical population comprises books on Islamic history and civilization, analytical history of early Islamic period and the history of Imamate or Islamic leadership. Given the nature of the research and limitedness of the statistical population, we have put aside selective sampling and taken the entire population as the single sample. The checklist prepared by the researcher as the measurement instrument comprises of nine components from among the major components of citizenship rights, whose validity was approved by specialized jury and its reliability was measured by Scott’s pi method with an overall agreement of 0.97. The findings suggest that books on Islamic history and civilization have made mention of citizenship rights components for 689 times. Its coefficients of significance for political, cultural, social, economic, religious, security, judicial, organization and scientific variables have been 0.113, 0.099, 0.123, 0.124, 0.126, 0.123, 0.102, 0.093, and 0.098 respectively. The figures for courses on history of Islamic culture and civilization, analytical history of early Islamic period and history of Imamate stood at 0.332, 0.341 and 0.327 respectively. Given the results, this paper proposes including more citizenship rights concepts in university textbooks.
خلاصه ماشینی:
نظر به اهمیت آموزش در ترویج فرهنگ حقوق شهروندی و تأکید اسناد بین المللی بر آن و نیز ازآنجاکه در منشور حقوق شهروندی مصوب سال ١٣٩٥، توجه به مسئله آموزش و فرهنگ سازی به منظور ترویج گفتمان حقوق شهروندی یکی از محورهای اصلی مقدمه این منشور را به خود اختصاص داده است ؛ ازاین رو و به منظور «گسترش مطالعات و بررسی های علمی و کاربردی به منظور شناسایی چالش ها و موانع فراروی تحقق حقوق شهروندی و یافتن راهکارهای عملی در نظام حقوقی ایران و انجام اقدامات اصلإحی و جبرانی »،١ پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای دروس عمومی (تاریخ اسلإم ) مقطع کارشناسی از نظر توجه به مفاهیم حقوق شهروندی انجام خواهد شد تا تصویر مناسبی را از وضعیت موجود منابع درسی و کاستی های آن پیش روی برنامه ریزان و مؤلفان دروس دانشگاهی قرار دهد.
تحلیل دروس تاریخ اسلام مقطع کارشناسی ازنظرتوجه به مفاهیم حقوق شهروندی براساس تکنیک آنتروپی شانون برای آگاهی از ضریب اهمیت مؤلفه ها، در سطح بالإتر دوباره پردازش انجام شد که داده های حاصل در جدول شماره ٥ آمده است .
(2005), “Arab and Muslim Image in the public Education Textbooks of Britain (Study Summary)”, Educational Research, Ministry of Education, Kingdom of Saudi Arabia, http://www.
(2005), “Arab and Muslim Image in Public Education Textbooks of the United States”, Educational Research, Ministry of Education, Kingdom of Saudi Arabia, http://www.
(2005), “Arab and Muslim Image in the public Education Textbooks of Israel (Summary of Study)”, Educational Research, Ministry of Education, kingdom of Saudi Arabia, http://www.