چکیده:
هدف از انجام تحقیق بررسی ارتباط تجاریسازی و نوآوری با رفتار آتی مشتریان باشگاههای بدنسازی و ایروبیک شهر کرج بود. تحقیق حاضر از نوع توصیفی–همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مشتریان مرد باشگاههای بدنسازی و ایروبیک شهر کرج بود. تعداد 200 نفر به روش در دسترس، نمونه آماری تحقیق را تشکیل داد. از پرسشنامههای تجاریسازی منصورپور (1393 ،(نوآوری وانگ و احمد (2004 ،(تصمیمات رفتاری آتی بری (1996 (برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. ضریب پایایی متغیرهای تحقیق با استفاده از روش ضریب آلفای کرونباخ برای متغیرهای تجاریسازی، نوآوری و رفتار آتی به ترتیب 92/0 ،84/0 و 88/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمعآوری شده نیز از معیارهای مرکزی (میانگین) و پراکندگی (انحراف معیار) و جهت بررسی فرضیههای تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون برای رابطه بین متغیرها و جهت بررسی پیشبینهای متغیر ملاک از روش رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین تجاریسازی و نوآوری و ابعاد آنها با رفتار آتی مشتریان ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. تجاریسازی و نوآوری میتوانند رفتار آتی مشتریان مرد را پیشبینی کنند.
The purpose of this study was to investigate the relationship between commercialization and innovation with the future behavior of aerobics and fitness clubs in Karaj. This research is a descriptive-correlation study. The statistical population of this study included all male clients of Karaj fitness and aerobic clubs. A sample of 200 individuals was selected through available sampling.The commercialization questionnaires of Mansourpour (2014), Innovation Wang and Ahmad (2004), Future Behavioral Decisions (1996) were used for data collection.Reliability coefficients of the research variables were respectivelyestimated 0.92, 0.84 and 0.88, , using Cronbach's alpha coefficient for the variables of commercialization, innovation and future behavior.Central (mean) and dispersion (standard deviation) criteria were also used for data analysis. The results showed that there is a positive and significant relationship between commercialization and innovation and their dimensions with future customer behavior.Commercialization and innovation can predict the future behavior of male customers.
خلاصه ماشینی:
com ٢- دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج ، البرز، ایران (نویسنده مسئول ) واژگان کلیدی: تجاریسازی، نوآوری، رفتار آتی مشتریان مقدمه صنعت ورزش با در دست داشتن عامل محرکی همچون برگزاری مسابقات ورزشی، امکان بهره گیری از فرصت های تبلیغاتی و رسانه ها را فراهم کرده که خود بستر لازم برای تعامل بین صنعت ، تجارت و ورزش را ایجاد کرده است و پلی راهبردی در مسیر توسعه ی ورزش و رونق اقتصادی آن به شمار میرود (عسگریان ، ١٣٨٦).
به منظور ارتباط تجاریسازی و رفتار آتی مشتریان مرد باشگاه های بدن سازی و ایروبیک شهر کرج از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) به منظور ارتباط نوآوری و رفتار آتی مشتریان مرد باشگاه های بدن سازی و ایروبیک شهر کرج از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) به منظور پیش بینی رفتار آتی مشتریان مرد باشگاه های بدن سازی و ایروبیک شهر کرج به وسیله متغیرهای تجاریسازی، نوآوری و سابقه حضور از روش رگرسیون چند متغیره استفاده شد.
نتایج تحقیق نشان داد که بین تجاریسازی و ابعاد آن با رفتار آتی مشتریان مرد باشگاه های بدن سازی و ایروبیک شهر کرج رابطه وجود دارد؛ و همچنین تجاریسازی رفتار آتی مشتریان را پیش بینی میکند.
نتایج تحقیق نشان داد که بین نوآوری و ابعاد آن با رفتار آتی مشتریان مرد باشگاه بدن سازی و ایروبیک شهر کرج رابطه وجود دارد.