چکیده:
هر فضای معماری، به خصوص فضای معماری مدارس، باید شرایط مساعدی برای پاسخگویی به نیازهای انسانی کاربران را فراهم آورد و ارزش زیبایی شناختی محیط آموزشی به عنوان عاملی برای حفاظت از محیط آموزشی استفاده میشود. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه عناصر معماری با میزان تمایل دانش آموزان به فعالیت بدنی بود و بر روی 400 تن (189 دختر و 211 پسر) از دانش آموزان در 10 مدرسه مقطع متوسطه شهر ساری، به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انجام شد. ابزار تحقیق با استفاده از پرسشنامه محقق ساخت که در آن به شناسایی عناصر تأثیرگذار معماری مدرسه بر فعالیت بدنی دانش آموزان با کمک پرسشنامه پیترراد و همکاران (2008 ،(طراحی و تدوین شد و نیز روایی محتوایی توسط 15 تن اساتید دانشگاهی (تربیتبدنی و معماری) مورد ارزیابی و تائید قرار گرفت. ضریب پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ با احتمال 80 درصد به دست آمد و جهت تحلیل دادهها از روشهای همبستگی، تحلیل رگرسیون استفاده شد. بر پایه یافتههای پژوهش از دیدگاه دانش آموزان عناصر معماری فضای ورزشی مدارس 45 درصد از میزان تمایل آنان را به فعالیت بدنی تبیینمینمایند؛ بنابراین طراحی محیط با عوامل تشکیلدهندهی منظر به منظور پاسخگویی به برخی نیازهای معنوی و روانی و مادی انسان، فضا و محیطی را ایجاد میکند که در جهت ارتقا کیفیت محیط و مناسب نمودن آن برای تداوم زندگی مطلوب انسان ایفای نقش مینمایند.
Any architectural space, especially the school architecture space, should provide favorable conditions to meet the human needs of users, and the aesthetic value of the educational environment are used as a factor in protecting the educational environment.The purpose of this study was to investigate the relationship between architectural elements and students' tendency to physical activity and was conducted on 400 students (189 girls and 211 boys) in 10 high schools of Sari city using cluster random sampling.The research tool was designed using a researcher-made questionnaire designed to identify the influential elements of school architecture on students' physical activity with the help of the Peterrad et al (2008) questionnaire and the content validity of 15 academic teachers (physical education and architecture). Was evaluated and approved.The reliability coefficient of the questionnaire was estimated by Cronbach's alpha with 80% probability and correlation analysis, regression analysis were used to analyze the data. Based on the findings of the study, 45% of students expressed an interest in physical activity in the architectural elements of the schools' sports architecture. They play a role in improving the quality of the environment and making it suitable for the purpose of prolonging human life.
خلاصه ماشینی:
بر پایه یافته های پژوهش از دیدگاه دانش آموزان عناصر معماری فضای ورزشی مدارس ٤٥ درصد از میزان تمایل آنان را به فعالیت بدنی تبیین ١- کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، مدرس پردیس دانشگاه فرهنگیان امام خمینی (ره ) استان گلستان (نویسنده مسئول ) Email:farahnaz_ghasemian@yahoo.
این نتیجه با نتایج تحقیقات زَلقی و همکاران (١٣٨٤)؛ پورجعفر و صادقی (١٣٨٧)؛ شیری و مرندی (١٣٨٨) و عظمتی و همکاران (١٣٩١) هم خوانی دارد و با توجه به یافته جدول (١) بین صدای ناخواسته (نوفه ) در فضای ورزشی مدارس و تمایل دانش آموزان به فعالیت بدنی رابطه معنی داری وجود ندارد که با یافته های رمضانی و نظریان مادوانی (١٣٩٢) مغایر است .
بر اساس جدول (٢) و نتایج آزمون تحلیل رگرسیون نشان داد، از دیدگاه دانش آموزان عناصر معماری فضای ورزشی مدارس ٤٥% از میزان تمایل به فعالیت بدنی را تبیین می نمایند که با نتایج تحقیقات راد و همکاران ١ (٢٠٠٨)؛ نقی زاده (١٣٨١)؛ فارسی و همکاران (١٣٨٥)؛ شجاعی (١٣٨٩)؛ حسین پور (١٣٩٠)؛ خجسته قمری (١٣٩٢) و امامی (١٣٩٢) هم خوانی دارد.
همچنین از دیدگاه دانش آموزان موقعیت قرارگیری فضای ورزشی مدارس از بین کلیه عناصر معماری فضای ورزشی مدارس سهم بیشتری در پیش بینی میزان تمایل دانش آموزان به فعالیت بدنی دارا بوده است که بافت و مصالح ، فضای سبز و رنگ در رتبه های بعدی اهمیت از نظر عناصر معماری فضای ورزشی مدرسه بودند (جدول ٢) که می توان نتیجه گرفت که با نتایج تحقیقات معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد تهران (١٣٧٨)؛ قلعه نوعی (١٣٨٠)؛ افضل پور و همکاران (١٣٨٦)؛ بختیاری (١٣٨٨)؛ شجاعی (١٣٨٩)؛ اکبری (١٣٨٩)؛ گروه آموزشی تربیت بدنی پیربکران (١٣٩١) و ایی مه یر١ (٢٠٠٧) هم خوانی دارد.