چکیده:
هدف از این مطالعه، تعیین عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه چهارم در درس ریاضیات، مانند تحصیلات پدر، تحصیلات مادر، جنس، منابع آموزشی در خانه و محل مدرسه، با تاکید بر اشتغال مادران، میباشد. برای انجام این مطالعه، از دادههای تیمز سال 2015 ایران استفاده شده است. ارتباط بین موفقیت در درس ریاضیات و متغیرهای فوقالذکر، در سطح دانش آموز و مدرسه، با یک مدل خطی سلسله مراتبی دو سطحی و با استفاده از نرمافزار HLM بررسی شد. یافتههای این مطالعه در رابطه با پیشرفت تحصیلی فرزندان نشان داد که، در سطح دانشآموز، اشتغال مادران، جنس و دسترسی به منابع آموزشی در خانه، غیرمعنادار و رابطه تحصیلات پدر و مادر با مثبت و معنادار است. همچنین نشان داده شد، نمرات ریاضی دانشآموزان در مدارس مختلف تفاوت دارد، به عبارت دیگر، دانشآموزانی که در مدارس شهری تحصیل مینمایند، نسبت به دانشآموزانی که در مدارس روستایی تحصیل میکنند، نمره بالاتری در درس ریاضیات کسب نمودهاند. و در کل، متغیرهای سطح اول (دانش آموز) تغییرپذیری بیشتری را نسبت به متغیر سطح دوم (مدارس) تبیین میکند.
The purpose of this study is to determine the factors influencing the 4th - grade students' mathematics achievement such as father's education, mother's education, gender, educational resources at home and school location, with emphasis on mothers' employment. For this study, the 2015 data of Iran's TIMSS was used. The relationship between success in mathematics and the above - mentioned variables was studied at the student and school level with a two-level hierarchical linear model using HLM software. The findings of this study on the educational achievement of the students showed that at the level of the student, the mothers' employment, gender, and access to educational resources at home, are no significant and parent' education are positive and significant. It has also been shown that students' mathematical scores vary from school to another; in another word, the school in urban are better off in score mathematics than those studying in rural schools. In general, variables in the first level (students) explain more variance than the level two variables (schools).