چکیده:
از آنجا که خانواده از مهمترین نهادهای اجتماعی است که در اشکال مختلف در هر جامعهای یافت میشود، مطالعه این نهاد و تحولات آن از مسیر فهم تحولات سایر جوامع، به ویژه جوامع توسعه یافته حائز اهمیت است. در دوره معاصر، همراه با تغییرات نگرشی درباره خانواده، مناسبات زنان و مردان در این نهاد، دستخوش تغییرات مهمی شده است. در تحقیق حاضر، با تأکید بر تحولات ناشی از چرخش دیدگاهها درباره مناسبات و مفاهیم خانواده هم زمان با موج دوم جنبش های زنان در غرب، به بررسی تغییر شیوه تعاملات همسران، همچنین تلاش برای فهم تغییر معنای عشق در این جوامع، با یاری از فیلم صحنههایی از یک ازدواج، ساخته اینگمار برگمان پرداخته شده است. با یاری از روش نظریه مبنایی، هفت مقوله از مفاهیم و تحلیل دادهها استخراج شده اند که مقوله «بازخوانی مفهوم عشق» به عنوان مقوله مرکزی شناسایی شده است. همچنین در بسط معنایی حاصل از تحلیل ارتباط منطقی مقولات، مفهوم «شورش در رهایی» به منزله واکنش انسان مدرن غربی در مقابل تحول معنای سنتی عشق، دریافت شد که در مواردی می تواند به مثابه عامل سرگشتگی انسان در مواجهه ناگهانی خانواده با جریان با مدرنیته تعبیر شود.
Since family is one of the most important social institutions found in various forms in any society, the study of this institution and its developments is important in understanding the developments of other societies, especially developed societies. In the contemporary era, along with changes in the attitude toward family, the relationship between women and men in this institution has undergone significant changes. Emphasizing on the developments resulted from the changing of views on family relationships and concepts, in the second wave of women's movements in the West, this paper examines the changes in the way of interactions between couples, and with the help of a movie by Ingmar Bergman, i.e. ‘Scenes from a marriage’, attempts to understand the meaning of love in these societies. By means of grounded theory approach, seven categories have been extracted from concepts and data analysis, among which ‘rereading the concept of love’ has been identified as a central category. Also, in the semantic extension resulted from the analysis of the logical relation between categories, the concept of ‘rebellion in liberation’ was perceived as the response of Western modern man to the transformation of the traditional meaning of love, which in some cases could be interpreted as the cause of human perplexity in the sudden confrontation between family and the flow of modernity.
خلاصه ماشینی:
در تحقیق حاضر، با تأکید بر تحولات ناشی از چرخش دیدگاه ها درباره مناسبات و مفاهیم خانواده هم زمان با موج دوم جنبش های زنان در غرب ، به بررسی تغییر شـیوه تعـاملات همسران ، همچنین تلاش برای فهم تغییر معنای عشق در ایـن جوامـع ، بـا یـاری از فـیلم صحنه هایی از یک ازدواج ، ساخته اینگمار برگمان پرداخته شده است .
در نوشتار حاضر که به تبیین تحولات خـانواده هـای غربـی هـم زمـان بـا مـوج دوم فمینیسم با تأکید بر محتوای فیلم ساخته شده در سوئد هم زمان با موج دوم جنبش های زنان و تحولات خانواده و تغییر معنایی عشق پرداخته شده ، تلاش می شـود تفکـرات غالـب بـر جامعه و تعاملات زندگی خانوادگی و ارتباط همسران در آن دوره و هم زمان بـا مـوج دوم جنبش های زنان در غرب ، به تصویر کشیده شود، بازخوانی و تحلیل شود تا بتوان از خلال مفاهیم و مقولات ، به نوعی بسط معنایی ، مفهومی یا نظری دربـاره سـیر ایـن تحـولات در مناسبات خانواده غربی و تغییر معنایی عشق دسـت یافـت .
در پژوهش حاضر، با مرور تئوریک نظریات مرتبط با تأثیرگـذاری مطالعـات رسانه و تحلیل های این حوزه ، مروری بر نظریات پست مدرن و آرای گیدنز در باب عشق و آرای فمینیستی ، با تأکید و تمرکز بر داده های برآمده از فیلم ساخته شده با همین مضمون در دهه ٧٠ قرن بیستم که هم زمان با موج دوم جنبش های زنان غرب و تغییرات نگرشی اساسی در آن زمان بوده است ، به جمع آوری داده هـا، اسـتخراج مفـاهیم و مقولـه سـازی پرداختـه می شود تا بسترساز فهم بهتر روند تحولات نگرشی در حوزه زنـان و خـانواده در غـرب و شناخت باشد.