چکیده:
در مطالعه حاضر با هدف طراحی نظام ارزشیابی اثربخشی آموزشها در سازمانهای نظامی، الگوی بنیاد اروپایی کیفیت بهعنوان الگوی پایه در طراحی نظام انتخاب گردید. طراحی نظام متضمن انجام فعالیتهایی است که در قالب چهار مرحله امکانسنجی، مطالعه وضع موجود، طراحی مفهومی و تفصیلی، اعتباربخشی و مستندسازی، پیشبینی شد و به اجرا درآمد. بهمنظور ارزیابی نظام طراحیشده، نسبت به اجرای آزمایشی آن در نمونهای به تعداد 375 در سه مرکز آموزشی سازمانهای نظامی اجرا گردید. براساس نتایج حاصله، نظام نهایی ارزشیابی اثربخشی آموزش مبتنی بر هشت مؤلفه و مجموعهای از معیارها به دو گروه توانمندسازها و نتایج تقسیم شدند. توانمندسازها از پنج مؤلفه مدیریت و رهبری آموزش، فراگیران، مدرسان، برنامهها و جریان یاددهی ـ یادگیری تشکیل میشوند و نتایج، سه مؤلفه فرآوردهها یا محصولات، بروندادها و پیامدهای آموزش را در بر میگیرند.
In this research we selected European Foundation for quality model as basical model in system design, with the aim of design the evaluation system of effective ness trains in military organs. System designs ensure activities that were predicted and carried in four steps of feasibility, status guo, conceptual and documentation. In order to assess the designed system, 375 samples were run in 3 military training centers. Based on the results, the final evaluation system of effective train were divided based on eight components and a set of criteria to two groups consisting enablers a results Enablers are composed of five components including: management and leadership training, learners, teachers, programs and teaching – learning flow, and the results take the three component including products, outputs and outcomes of education.
خلاصه ماشینی:
بدون نظام ارزشيابي اثربخشي، نه تنهـا بهبـودي اتفـاق نميافتد، بلکه تحقق هدف ها نيز در هاله اي از ابهام قرار ميگيرد، پـس طراحـي نظـامي براي ارزيابي و سياستگذاري آموزش ها در سطح نيروهـاي مسـلح ، تعيـين ميـزان بـازده سرمايه گذاريهاي انجام شده ، تعيين شـاخص هـاي لازم بـراي بهينـه سـازي و اجـراي برنامه ها و ارتقاي مستمر اثربخشي طرح هـا و برنامـه هـاي آموزشـي ضـروري بـه نظـر ميرسد.
روش شناسي تحقيق در چارچوب رويکرد طرح و به منظور گردآوري داده هاي مورد نياز و طراحي نظـام ارزشيابي اثربخشي آموزش ها، از تلفيق بررسـيهـاي اسـنادي و ميـداني بـه شـرح زيـر استفاده و جزئيات بيشتر آن در فرايند طراحي نظام ارائه شده است .
شماي کلي الگوي ارزشيابي (رجوع شود به تصویر صفحه) بر اساس الگوي يادشده ، در نظام ارزشيابي اثربخشـي آمـوزش هـا در سـازمان هـاي نظامي همان گونه در شکل شمارة ٤ ارائه شده اسـت ، توانمندسـازها شـامل : مـديريت و رهبري آموزش ، فراگيران ، مدرسان ، برنامه ها و جريان ياددهي ـ يادگيري و نتايج شامل : فرآورده ها يا محصول ها، بروندادها و پيامدهاي آموزش ميشوند.
نتايج ارزيابي برآورد پايايي اوليۀ معيارهاي نظام ارزشيابي اثربخشي آموزش در سازمان نظامي {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} (رجوع شود به تصویر صفحه) در اجراي آزمايشي، گزاره هاي حوزة رهبري و مديريت با سه معيار سبک مـديريت ، انگيـزش و مشـارکت ، و مهـارت هـاي مـديريتي در دو پرسشـنامۀ اسـتادان و کارکنـان گنجانده شده بود.