چکیده:
با توجه به تغییرات فاحشی که در صحنه عمل هوانیروز در شرایط ناهمطراز بهوقوع پیوسته، بازنگری و روز آمد نمودن آموزشهای موجود خلبانی برای پاسخگویی بهنیازهای صحنه عمل آتی هوانیروز در شرایط تهدید ناهمطراز باید مورد توجه قرار گیرد.
در این راستا مقاله حاضر با هدف «مشخص نمودن عناصر مهم نظام آموزش خلبانی هوانیروز و تعیین شاخصهای مطلوبیت آنها بر اساس کارکرد هوانیروز در صحنه عمل مقابله با تهدیدات ناهمطراز» تهیه شده است و سعی شده است ضمن بررسی عناصر مهم و شاخصهای مطلوبیت آنها متناسب با شرایط تهدید ناهمطراز اولویت آن نیز تبیین گردد. در این مقاله ابتدا با مطالعه کتب، اسناد و مدارک و تحقیقات صورت گرفته در حوزه نظام آموزشی و تهدیدات ناهمطراز پنج عنصر مهم نظام آموزش خلبانی هوانیروز و شاخصهای مطلوبیت آنها تعیین شدند. سپس با استفاده از پرسشنامههای تهیه شده و توزیع آن در بین نمونۀ آماری میزان اهمیت هر یک از عناصر و میزان ارتباط هر عنصر با شاخصهای ذیل آنها تعیین گردید. نوع این تحقیق کاربردی و از روش موردی زمینهای با رویکرد آمیخته استفاده شده است. در پایان با توجه به یافتههای جداول و نمودارهای آماری عناصر (فراگیر، فراده، متون آموزشی، وسایل آموزشی و کمک آموزشی و فضاهای آموزشی) به عنوان مهمترین عناصر نظام آموزش مذکور و میزان ارتباط شاخصهای نیز مشخص گردید.
As for the tremendous changes which have been occured in oprerat of army aviation in unbalance conditions and revising , updating for avilable pilot traini in order to respond opration scene requirements in nonsymetrical threats. In this regard, availabe article has been provided for specifing the important featurs in pilot avition training system. Their utilitarian indexs are based on aviation function in contrasting with unbalance threates that have been tried to important teachers and untilitarian indexes in related to priority of unbalance threates. First of all, this article with reviewing documentries, books and researches have been determind in related to training system and unstable threats are based on this important factor in pilot aviation trainig system. Furthermore, by using provided questionaires and distributing statistics samples and the rate of importance of any factors and conections have been determinded by following indexes
خلاصه ماشینی:
م ، نظام تربيت رسمي و عمومي و همچنين نظام آموزش و پژوهش کشور تحقيقاتي در اين زمينه صـورت گرفتـه اسـت کـه در زيـر به چند نمونه از آنها اشاره ميگردد: خزايي (١٣٨٨) در رساله دکتري (PHD) دانشگاه عالي دفاع ملي با عنوان (بررسي نظام آموزشي افسران نيروي دريايي سپاه پاسداران انقـلاب اسـلامي ايـران مبتنـي بـر ارزيـابي عملکـرد آموزشـي، تحولات محيطي و مؤلفه هاي صحنه نبردهاي آينده وارايه الگويي براي آن )به نتايج زير دسـت يافتـه است : ١) ميزان ، کيفيت ، عمق ، دامنه و مداومت تاثيرات عوامل محيطي به نسبت قدرت و پتانسيل ، سـنخيت ، حيطه و شعاع عمل مولفه ، متفاوت و از شدت و ضعف برخوردار بوده است .
با استفاده از پرسشنامه اين پنج عنصر مورد ارزيابي قرار گرفتند که با توجه بـه تجزيـه و تحليـل نتايج به دست آمده و مقايسه ميانگين اهميت و رتبه فريدمن هر کدام از آن ها، اين عناصر به ترتيـب اهميت در نظام آموزش خلباني هوانيروز در جدول ذيل ارائه شده اند: جدول ٣: ميانگين اهميت عناصر نظام آموزش خلباني هوانيروز در مقابله با تهديدات ناهمطراز مبتني بر ويژگيهاي صحنه عمل (به تصویر صفحه مراجعه شود) در اين بخش به تحليل داده ها و اطلاعات پرسشنامه شاخص هاي مطلوبيت پرداخته شـده اسـت ؛ اين پرسشنامه به منظور تعيين شاخص هاي ذيل هر يک از عناصـر آمـوزش خلبـاني هـوانيروز و بـر اساس کارکردهاي هوانيروز در صحنه عمل مقابله با تهديدات ناهمطراز در مقياس طيف پنج گزينـه - اي ليکرت تدوين شده و داراي پنج بخش مرتبط با عناصر فراگير، فـراده ، محتـوا و متـون آموزشـي، تجهيزات آموزشي و کمک آموزشي و نيز فضاي آموزشي اسـت .