چکیده:
هدف: پژوهش حاضر قصد دارد به تبیین نظری روایت نگاری تاملی به عنوان یک راه کار توسعه حرفهای در برنامه درسی کارورزی دانشجو معلمان بپردازد. روش: به کار گرفته شده «سنتز فرا تفسیر» است. ابتدا، ادبیات مطالعات بیست سال اخیر، با روش نظام مند تفسیر و نقد شدند تا لنزهای نظری متنوع و رایج مشخص شود. سپس، مطالعاتی که در خصوص کلید واژههای عنوان مدل نظری ارائه دادند، انتخاب و مولفههای آنها تحلیل گردید. نهایتا، مفاهیم استخراج شده، مطابق با پارادایمهای معرفتی دیدگاهها طبقه بندی شدند. یافتهها: اولا، یافتههای مفهومی حاصل از مدلهای نظری در ابعاد قابل ملاحظهای (حدودا دوازده مفهوم) همدیگررا پوشش میدهند. دوما، روایت نگاری تاملی و توسعه حرفهای ترکیبی از یادگیری فردی و گروهی در زمینههای خصوصی و عمومی است. نتایج: ارائه یک مدل مفهومی و مقایسه آن با نقشه برنامه کارورزی دانشگاه فرهنگیان است.
The article aim is theoretical clarification of reflective narrative writing as a professional development approach in student teacher internship curriculum. Method: meta interpretation is used in order to percept the relation between reflective narrative writing and professional development in three Steps: first, reflective narrative writing literature was reviewed to identify theoretical lenses. second, studies that suggest theoretical models on issues such as; »reflective«,»reflective practice«, »reflective narrative writing«, »professional development« were chosen and their findings were analysis conceptually.third, the excluded concepts were categorized in epistemological paradigms of previous lenses. Findings show the conceptual findings of theoretical models on four above issues are blanketed in notable aspects (about towleve concepts).Also, both reflective narrative writing and professional development are kinds of individual and collective learning. Providing a conceptual framework and comparing it with internship curriculum plan of Farhangiyan university are the study results.