چکیده:
گردشگری یکی از پویاترین فعالیتهای اقتصادی عصر حاضر است که در توسعه پایدار نقش مهمی دارد. گردشگری فرهنگی یکی از انواع گردشگری است که طیف وسیعی از گردشگران را در بر میگیرد و به دلیل نقش مهم آن در حفظ فرهنگ و تاریخ اجتماعات مختلف شایسته توجه ویژهای است. هدف از انجام تحقیق حاضر طراحی مدل پنجره فرصت کارآفرینانه در گردشگری فرهنگی ایران میباشد. روش تحقیق مورد استفاده آمیخته اکتشافی است که در بخش کیفی از استراتژی نظریه برخاسته از دادهها و در بخش کمی از روش توصیفی ـ پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق خبرگان و در بخش کمی کارشناسان دفاتر گردشگری و حوزه کارآفرینی میباشند. ابزار تحقیق مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه محققساخته بوده است. موضوع اتکاپذیری تحقیق توسط محقق رعایت شده و برای پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. روش آماری در مرحله کمی مدلیابی معادلات ساختاری بوده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که عوامل اصلی مدل شامل عوامل علی، بسترساز، مداخلهگر، راهبردها و پیامدها با ابعاد خاص خود هستند.
Today,newculturaltourismfocusesontheintegrationofproductionandconsumptionandbuildsrelationships betweensuppliersan consumers.Tourismisoneof the most dynamic economic activities of the modern era that plays an important role in sustainable development. Currently, tourism has become one of the most important components of economic development and prosperity in most countries. Cultural tourism is one of the types of tourism that encompasses a wide range of tourists and deserves special attention due to its important role in preserving the culture and history of different communities. The purpose of the present study is to design a model of entrepreneurial window of opportunity in Iranian cultural tourism. The research method used is mixed-exploratory. In the qualitative part, data-driven theory (based on open and axial coding) and in the quantitative part, the descriptive-survey method is used. The statistical population of the research is experts and specialists. In the quantitative section, the research population is the staff and experts of tourism offices and some experts in entrepreneurship field. The research tool is semi-structured interview and researcher-made questionnaire (extracted from interview texts). The statistical method at the quantitative stage is structural equation modeling. The research findings show that the main factors of the model include causal, contextual, and confounding factors, strategies, and outcomes with their specific effects.