چکیده:
هدف اصلی این تحقیق نقش فضاهای مجازی در آشنایی و تصویر ذهنی گردشگران خارجی در سفر به ایران میباشد. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه جمعآوری اطلاعات توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری در این تحقیق گردشگران خارجی هستند که از ایران بازدید میکنند. به روش نمونهگیری در دسترس نمونه ای مشتمل بر 200 نفر از این افراد در نظر گرفته شد و پرسشنامه استاندارد منگ و چوی (2016)، بین این افراد توزیع گردید. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS و PLS استفاده شد. نتایج نشان داد که وبگردی و استفاده از شبکههای اجتماعی بر ارزیابی احساسی تاثیر معناداری دارد. همچنین نتایج تحقیق نشان داد استفاده از شبکههای اجتماعی و ارزیابی احساسی بر تصویر ذهنی گردشگران خارجی تاثیر دارد ولی وبگردی بر تصویر ذهنی گردشگران خارجی تاثیرگذار نمیباشد. در این تحقیق به بررسی نقش فضاهای مجازی در آشنایی و تصویر ذهنی گردشگران خارجی در سفر به شهر تهران پرداخته میشود، تا این پژوهش بتواند راهکارهایی را به منظور جذب گردشگران خارجی داشته باشد.
The main objective of this research is the role of virtual spaces in the familiarity and mental image of foreign tourists traveling to Iran. This research is in terms of its purpose and in terms of collecting descriptive-survey information. The statistical population of this study is foreign tourists visiting Iran. A sample of 200 individuals was considered as a sampling method and the Standard Mang and Choi Questionnaire (2016) were distributed among these individuals. To analyze the data, SPSS and PLS software were used. The results showed that Web surfing and the use of social networks have a significant effect on emotional evaluation. The results also showed that the use of social networks and emotional assessment has an impact on the mental image of foreign tourists, but web browsing does not affect the mental image of foreign tourists.