چکیده:
آشنایی ایرانیان با نظریۀ داروین در ایران به عهد ناصری باز میگردد. از آن زمان تا کنون مخالفتهای فراوانی با نظریۀ تکامل داروین در ایران شکل گرفته است. این مخالفتها هرچند بیشتر از سوی پیروان مذاهب بوده است، اما اختصاص به آنان نداشته و درمیان روشنفکران نیز دیده میشود. در این نوشتار، ضمن به دست دادن شش برگ سند مربوط به دوران پهلوی دوم در مخالفت با تدریس نظریۀ داروین در دبیرستانها که از سوی انجمن اصلاحات اجتماعی بخش پنج تهران مطرح شده بوده است، با توجه به محتوای اسناد، وضع کتابهای درسی تکامل در سال ششم رشتۀ طبیعی بررسی شده است و نشان داده شده که مخالفتها ناشی از کدام موضوعات موجود در کتابهای درسی بوده است.
The arrival of Darwin's theory in Iran goes back to the Nasir al-Din Shah’s era. Since then, there has been much opposition to Darwin's theory of evolution in Iran. These oppositions, though mostly from followers of religion, are not specific to them and are also found among intellectuals. In this article, while handing out six copies of the Second Pahlavi era in opposition to Darwin's theory of high school teaching by the Society for Social Reforms in Tehran's Section Five, the development of textbooks, according to the content of the documents, In my sixth year I have studied the natural discipline and shown that the disagreements arose from what was in the textbooks
خلاصه ماشینی:
در اين نوشتار، ضمن به دست دادن شش برگ سند مربوط به دوران پهلوي دوم در مخالفت با تدريس نظريۀ داروين در دبيرستان هاکه از سوي انجمن اصلاحات اجتماعي بخش پنج تهران مطرح شده بوده است ، با توجه به محتواي اسناد، وضع کتاب هاي درسي تکامل در سال ششم رشتۀ طبيعي بررسي شده است و نشان داده شده که مخالفت ها ناشي از کدام موضوعات موجود در کتاب هاي درسي بوده است .
رئيس اداره کل دفتر وزارتخانه دکتر اسمعيل اسمعيلي ٣٣/١١/٢ ملاحظاتي در بارٔە اسناد شش گانه پس از مطالعۀ اسناد پيش گفته پرسش هايي در ذهن شکل ميگيرد که برخي از آنها را ميتوان چنين فهرست کرد: ١‐ انجمن اصلاحات اجتماعي بخش پنج تهران چه نهادي و متشکل از چه افرادي و با چه اهدافي بوده است ؟ ٢‐ آيا اساس نامۀ مدوني از اين انجمن در دست است که بتوان مبتني بر آن دانست که چرا چنين درخواستي از نخست وزير داشته اند؟ و اينکه محتواي مرقومه اي که در نامه به آن اشاره ميشود چه بوده است که پس از آن ، نخست وزير آنان را به وزارت فرهنگ احاله داده است ؟ ٣‐ در آن مقطع چه کتاب هايي در دورٔە متوسطه و به ويژه سال ششم رشتۀ طبيعي تدريس ميشده است که حساسيت آنان را برانگيخته است ؟ ۴‐ دبيران نام برده شده در سند شمارٔە دو چه افرادي و با چه سطحي از دانش بوده اند که براي چنين جلسه اي از آنها استفاده شده است ؟ و سؤالاتي از اين دست که البته پاسخ همۀ آنها در اين مقاله نميگنجد؛ بنا بر اين در حد توان وگنجايش ميکوشم برخي از سؤالات را با ارائۀ اسناد وشواهد تاريخي پاسخ گويم .