خلاصه ماشینی:
"رمان،روایتی تخیلی است که از واقعیت تقلید میکند اما به محض اینکه به عنوان زبانی نو،خود و زبان و دستور زبان جدیدی را به ما تحمیل میکند و همچنین روشی جدید را برای ارتباط با اطلاعات انتخاب شده به ما نشان میدهد تفاوت خود را با آنچه هر روز گفته میشود بیان میدارد و مثل شعر تجلی میکند.
این کار بازگشتی به عقب است و به زودی آنچه برای فهم روایت، اساسی میشود نه تنها گذشتهء شخصیتها بلکه چیزهایی است که دیگران میدانند و یا شاید هم در لحظهای نمیدانند!پس باید غافلگیریها،اعترافات و پردهبرداریها را برای ارایه در زمانی دیگر به طور موقت پنهان کرد.
مثالی محکم درباره این مکالمه در دو زمان،در «روایت رنجها»دیده میشود که قسمتی از«مراحلی از راه زندگی»(2) اثر کییر کگارد است و نویسنده، خاطرات سال پیش را بیان میکند و آنها را با نکاتی دربارهء حال میآمیزد: «خطوطی که صبح مینویسم مربوط به گذشته است و به سال گذشته برمیگردد؛آنچه اکنون مینویسم،این «افکار شبانه»خاطرات سال جاری من است».
9-ساختار متحرک هنگامی که به نظم و ترتیبی که همه چیز طی آن معرفی میشوند،این اندازه اهمیت داده میشود،بی شک دانستن این موضوع مطرح میشود که آیا این تنها نظم و ترتیب ممکن است و آیا مسأله،اجازهء رسیدن به چندین راه حل را نمیدهد و آیا نمیتوان و نباید در درون بنای رمانسک،مسیرهای مطالعهء مختلف را پیش بینی کرد."