چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش انگیزش والدین در انگیزش خودمختاری کودکان برای انجام تکالیف شب و آزمون یک مدل بر اساس نظریه خود تعیینگری بود. این مطالعه از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل 7260 نفر (3510 دختر و 3750 پسر) از دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی مدارس دولتی شهر یزد در سال تحصیلی 96-1395 بود. نمونه پژوهش حاضر 230 دانشآموز (120 دختر و 110پسر) بود که از طریق نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تصادفی انتخاب شدند. شرکتکنندگان مقیاسهای انگیزش دانشآموزان برای انجام تکالیف (SMH)، انگیزش والدین برای کمک به تکالیف (PMHH)، نگرش والدین به تکالیف (PAH)، شایستگی درک شده والدین (PPC) و رفتار والدین در رفع نیاز فرزندان (PNSB) را تکمیل کردند. یافتهها نشان داد، انگیزش خودمختار والدین، نگرش والدین به انجام تکالیف فرزندان و شایستگی ادراک شده والدین بر گزارش حمایت والدین از خودمختاری اثر ساختاری مستقیم داشت. باور فرزندان در مورد حمایت خودمختارانه والدین نقش واسطهای بین انگیزش خودمختار والدین، نگرش و شایستگی ادراک شده آنها با انگیزش خودمختار فرزندان ایفا میکرد. برای رشد خودمختاری در فرزندان، نه تنها باید به انگیزش، نگرش و شایستگی والدین توجه کرد؛ بلکه باید بر درک دانشآموز از این ویژگیها تمرکز کرد.
The aim of this study was to investigate the role of parents' motivation in students' autonomous motivation for doing homework and testing a model on basis of self –determination theory. This study was a correlational study. The statistical population included 7260 students (3510 girls and 3750 boys) from the fourth grade elementary school students of Yazd public schools in the academic year 2016-2017. Participants were 230 students who were chosen through the clustering multistage sampling method. Participants completed Students' motivation for homework (SMH), Parents' motivation for help in homework (PMHH), Parents' attitudes towards homework (PAH), Parents' perceived competence (PPC) and Parents' need supportive behavior (PNSB) The results showed that the parents’ motivations in helping the children to do their homework, the parents’ viewpoints in doing the children’s homework and finally the perceived competence by the parents, can directly influence on the report of parents’ supporting of the independence. The children’s beliefs regarding parents’ independency supporting plays a mediation role between parents’ autonomous motivation, their attitude and perceived competence with students' autonomous motivation.
خلاصه ماشینی:
643088 نقش انگيزش والدين در انگيزش خودمختار دانش آموزان براي انجام تکاليف شب : آزمون مدلي بر اساس نظريه خودتعيين گري The Role of Parents' Motivation in Students' Autonomous Motivation for doing Homework: Testing a Model on Basis of Self –Determination Theory نينا عادلي Nina Adeli * سياوش طالع پسند Siavash Talepasand ** مرتضي نظيفي Mortza Nazifi *** چکيده Abstract هدف از پژوهش حاضر، بررسي نقش انگيزش والدين در انگيزش The aim of this study was to investigate the role ofخودمختاري کودکان براي انجام تکاليف شب و آزمون يک مدل pmaorteinvtast'ionmoftoirvatdiooinng inhomsteuwdoernkts'anaduttoenstoinmgouasبر اساس نظريه خود تعيين گري بود.
Participantsانگيزش دانش آموزان براي انجام تکاليف (SMH)، انگيزش completed Students' motivation for homework(SMH), Parents' motivation for help in homework والدين براي کمک به تکاليف (PMHH)، نگرش والدين به Parents' attitudes towards homework ,PMHH()تکاليف (PAH)، شايستگي درک شده والدين (PPC) و رفتار PPC( and)Parents' perceived competence ,PAH()والدين در رفع نياز فرزندان (PNSB) را تکميل کردند.
يافته ها rPeasruelntsts'shnoeewdedsutphpatortthiveepbareehnatvsi’orm)oPtiNvaStiBo(nsThineنشان داد، انگيزش خودمختار والدين ، نگرش والدين به انجام helping the children to do their homework, theتکاليف فرزندان و شايستگي ادراک شده والدين بر گزارش حمايت parents’ viewpoints in doing the children’shomework and finally the perceived competence والدين از خودمختاري اثر ساختاري مستقيم داشت .
بحث و نتيجه گيري يافته هاي اين مطالعه نشان داد که انگيزش خودمختار والدين براي کمک به انجام تکاليف ، نگرش والدين به تکاليف فرزند، شايستگي درک شده والدين ، بر سازه رفتار والدين در رفع نياز اثر مستقيم و ساختاري دارد.