چکیده:
زیستجهان به زمین و بنیان پدیدارهای بالفعل اشاره میکند، پیش از آنکه این پدیدارها به ایدئالهای حاصل از انتزاع علمی تبدیل شوند. انتولوژی زیستجهان نیز که در پی فهم ماهیت زیستجهان یا فهم زیستجهان به مثابه یک آپریوری است، به دنبال بنیاد نهادن «علم کلی» مدنظر هوسرل است. هوسرل از طرفی زیستجهان را بنیانی برای چیزها میداند که در مقابل جهان به لحاظ علمی حقیقی قرار دارد، از طرف دیگر به نظر او علم ابژکتیو ریشه در زیستجهان دارد. زیستجهان در وحدتی انضمامی همهشمول بوده و شامل علم، تجربهی حملی-زبانی و تجربهی پیشاعلمی است. «علم کلی» مورد نظر هوسرل باید بتواند ویژگی ایدتیک جهان را دریابد؛ چنین علمی باید خصلت آپریوری جهان را به مثابه چیزی بپذیرد که از طریق کلیت امکانهای اساسی ساخته شده است و نه به مثابه چیزی که از طریق کثرت پدیدارهای تجربی ادراک شده است. انتولوژی زیستجهان معطوف به یک آپریوری است که معرف ساختار زیستجهان است، خصلت ایدتیک دارد و به سوی تحلیلهای ایدتیک گشوده است. همین ماهیت موضوع علم زیستجهان است که چنین علمی را هم ممکن و هم ضروری میکند. این علم ممکن است زیرا ساختهایی کلی بر زیستجهان حاکم هستند، و ضروری است زیرا علم زیستجهان معطوف به مسالهی بحران معنا است که یک پژوهش نو و رادیکال را طلب میکند.
Prior to transformation of actual phenomena to the ideals of scientific
abs traction, the life-world points to the ground and foundation of them. The ontology
of life-world that is seeking to grasp and unders tand essence of life-world
as an a priori, aims at founding “universal science” that Husserl has in mind.
On the one hand Husserl thinks of life-world as foundation for entities that is
opposed to scientifically true world, and on the other hand he thinks that objective
science has rooted in life-world. In its concrete uniqueness the life-world is
universal and includes of science, predicative-linguis tic and pre-scientific experience.
Husserl’s universal science should be able to grasp eidetic characteris tic
of world, such a science had to concede a priori characteris tic of world as cons
tructed through totality of essential possibilities not as perceived through empirical
phenomena. Focus of ontology of life-world is on an a priori that defines
s tructure of life-world, has eidetic characteris tic and that is open toward eidetic
analysis. This is essence of object of science of life-world that makes such a science
possible and necessary. It is possible because universal s tructures rules the
life-world and is necessary because focus of science of life-world is on crisis of
.meaning that demands a new and radical research
خلاصه ماشینی:
meaning that demands a new and radical research Keywords: apriori, life-world,universal science, eidetic analysis,transcenden- talreduction مقدمه فلسفه نزد هوسرل عنوانی کلی برای «علم » است ، علمی کلی و بنیادی که قرار است دانشی دربارة جهان باشد.
از نظر هوسرل امکان چنین علمی وجود دارد و در اصل این علم است که علمی حقیقی ست ، یعنی آگاهی از فرایندی سوبژکتیو یا آگاهی از خود که علم را به مثابه دستاوردی سوبژکتیو در زمینۀ زیست جهان می یابد.
سعی خواهد شد با بررسی مسئلۀ علم زیست جهان به این پرسش پرداخته شود که آیا هوسرل در چالش با این بحران ها قادر است با معرفی مفهوم بدیع زیست جهان علمی دقیق و مبتنی بر بنیانی ایدتیک بنا نهاده و فلسفه ای بنیادین و پایدار را ارائه دهد یا نه .
من ، یعنی من تأمل کننده ای که به اگوی استعلایی محض ام تحویل یافته ام ، چگونه می توانم به صورت معناداری بگویم که مسئلۀ تقویم جهان ابژکتیو با روش پدیدارشناسی قابل حل شدن است ؟ اگر قرار است پدیدارشناسی هوسرل مسائل تقویمی مربوط به وجود ابژکتیو را با بررسی این مسئله حل کند که جهان ابژکتیو چگونه در آگاهی استعلایی حاضر می شود، باید توضیح دهد که دیگران چگونه در آگاهی استعلایی حاضر می شوند.
لذا زیست جهان به عنوان موضوع یک علم کلی پیش از خود باید مسائل بسیاری از جمله مسئلۀ «دیگری » را حل کند که تأمل پنجم از تأملات دکارتی تلاش هوسرل برای حل همین مسئله است .
- Farber, Marvin, Philosophica Essays inMemory Edmun Husserl, Harvard University Press, 1940.