چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی علی زیرساخت های گردش گری و رقابت مکانی مقصدهای گردش گری در مناطق خشک می پردازد. از آنجا که رقابت پذیری در مقصد گردش گری به عنوان یک مفهوم نسبی، پیچیده، و چند بعدی که بر پایه نظریه پورتر قرار دارد، در حال تبدیل شدن به یک علاقه رو به رشد در میان پژوهش گران گردش گری می باشد و دارای مفاهیم مهم برای سیاست گذاران می باشد، هدف پژوهش، شناخت و اولویت بندی زیرساخت هایی است که بر رقابت مکانی مقصد تاثیر می گذارند. روش پژوهش کمی می باشد که پرسشنامه ای بر اساس مقیاس 5 گزینه ای لیکرت تنظیم و با استفاده از روش تحلیل مسیر تحلیل می شود. نوآوری پژوهش در این است که رقابت پذیری در مقصد گردش گری کویرها بعلت دیرتر آغاز شدن آن ها جدیدتر می باشد و اهمیت مطالعه بر روی آن ها واضح است. فرضیه کلی در نظر گرفته شده پژوهش که مورد آزمون قرار گرفت عبارتست از: کیفیت زیرساخت ها بر رقابت پذیری مکانی مقصد تاثیر مثبت می گذارند. نتیجه پژوهش این است که زیرساخت های اقامتی، امنیتی و حمل و نقل بیشترین تاثیر را بر متغیر وابسته (رقابت مکانی) دارند، از این رو کیفیت زیرساخت حمل و نقل بر رقابت مکانی تاثیر مثبت دارد و فرضیه پژوهش تایید می گردد. پیشنهاد پژوهش این است که به این مساله که عوامل رقابت پذیری مکانی بلحاظ تصمیم و اهمیت مختلف هستند و وابسته به مقصد خاص می باشند توجه شود و بر اساس آن برنامه ریزی صورت پذیرد.
The present study investigates the infrastructure of tourism and the location competition of tourist destinations in arid areas. Since competition in the destination of tourism as a relative, complex, and multidimensional concept based on Porter's theory is becoming a growing interest among tourists and has important implications For policymakers, the purpose of research is to identify and prioritize infrastructures that affect the competition of destination sites. The research method is quantitative and the questionnaire is based on the Likert scale of 5 options and is analyzed using the path analysis method. The research innovation is that competition in the destination of the desert is newer due to the late launch of the desert, and the importance of studying on them is clear. The result of this study is that residential infrastructure, security and transportation have the greatest impact on the dependent variable (spatial competition), hence the quality of transport infrastructure has a positive effect on spatial competitiveness and the research hypothesis is confirmed. The research proposal is to focus on the fact that the factors of competitiveness are different in terms of decision and importance, depending on the specific destination and on which basis it is planned. Keywords: spatial competitiveness, destination, infrastructure, Maranjab desert