خلاصه ماشینی:
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران نقش خانوادهها در این ارتباط چیست؟ نظام آموزشی پیش از دانشگاه، از مرحلهی پیش دبستانی تا دبیرستان، در فرایند اسلامی کردن دانشگاهها چه نقش و تأثیری دارد؟ رسانههای ارتباط جمعی فراگیر، مجموعهی باورها، نگرشها،بازخوردها و فرهنگ عمومی حاکم بر جامعه را چگونه میتوان با اندیشهی اسلامی کردن دانشگاهها همسو کرد؟ و … واقع امر این است که پاسخ دادن به همهی این سؤالات و دهها سؤال مشابه دیگر، کار آسانی نیست و به دور از شعارها و سطحی نگریها، نیاز به تأمل، تفحص و رایزنی و شور و مشورت بسیار دارد.
در مورد اسلامی کردن دانشگاهها چه مسائل و برنامههایی در خصوص دانشجویان بعنوان یکی از ارکان اصلی دانشگاه اسلامی، بایستی مد نظر قرار گیرد؟ بررسی تحلیلی ویژگیهای شخصیتی دانشجویان دانشگاهها به هنگام ورود (رفتارهای ورودی)، ارزیابی نظام ارزشها، باورها، بازخوردها و نگرشهای ایشان نسبت به پدیدههای مختلف و تبیین رفتارهای مطلوب و قابلیتهای مورد انتظار از آنها به هنگام فراغت از تحصیل در زمینههای اخلاقی و فکری، توانمندی علمی و مسؤولیت پذیری اجتماعی (رفتارهای خروجی)؛ امری است بسیار مهم و ارزشمند.
به بیان دیگر، داشتن باورهای عمیق دینی و رفتارهای پایدار و متعالی مذهبی، پایبندی به ارزشهای اخلاقی و حسن سلوک استادان، همراه با برخورداری از اندیشههای ناب علمی، نوآوریهای فکری و مهارتهای ارتباطی، به کار بستن شیوههای مؤثر تدریس، داشتن انگیزههای مقدس خدمت مخلصانه به اسلام و مسلمانان و سرداری جبهههای فرهنگی و رهبری دانشجویان در طریق رسیدن به قلههای رفیع علمی و فنی؛ اساسیترین عناصر شخصیتهای مقتدر علمی و مذهبی است و بایستهترین شرایط استقرار در جایگاه و منزلت عالی هیأت علمی و پوشیدن کسوت مقدس استادی در دانشگاه جامعهی اسلامی است.