چکیده:
هدف: هدف اصلی این تحقیق بررسی مصادیق تربیت عملی در سوره مائده با تأکید بر آیات "یا ایها الذین آمنوا" می باشد. روش:روش پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی می باشد . یافته ها: سوره ی مائده مشتمل بر 16ندا و پیام می باشد.هر یک از این پیامها دو بخش از شؤون زندگانی را سازمان می دهند: یکی طرز زندگانی ویژه آنها با خودشان و دیگری کیفیت زندگانی و روابط آنها با اهل کتاب. از تحلیل آیات مورد بررسی می توان در حوزه ارتباط مؤمنین با خودشان به مصادیق؛ حفظ و رعایت شعائر الهی، مأمور شدن به طهارت و پاکیزگی هنگام نماز و... اشاره نمود و از جمله مصادیق مربوط به ارتباط مؤمنین با دیگران می توان به ؛ وفای به عهد، پرهیز از طرح دوستی با دشمنان وکیفیت شهادت بر وصیّت در حال سفر؛ اشاره نمود. نتیجه گیری:تحقیق و تبیین آیاتی که مخاطب آنها صرفاً مؤمنان هستند،از راهکارهای مناسب و مؤثری در جهت تربیت عملی و ساماندهی رفتار مؤمنان می باشد و از این طریق می توان شؤون مختلف زندگانی آنها را تنظیم نمود.
خلاصه ماشینی:
com@Hosseinkamiab٥٤ مقدمه در فرهنگ قرآني ، انسان با توجه به ايمان به خدا و روز قيامت و قواعد عالي تربيتي ، آن چنان مؤدب به آداب و منور به نور تربيت مي گردد که از جانب او نه تنها به کسي ضرري نمي رسد بلکه حيات و زندگي اش براي همۀ انسان ها، بهترين منبع خير و برترين مايۀ برکت است (انصاري ، ١٣٧٦: ١٥) خداوند رب العالمين است و هدايت مخلوقات خود را به سوي هدفي نهايي و متعالي در اختيار دارد.
چنانچه انسان تحت تأثير شرايط مناسب و مطابق با هدف خلقت خود قرار گيرد، در صراط مستقيم تعالي و کمال مي يابد (رستمي نسب ، ١٣٩٣: ١٤-١٨) نقش شگفت انگيزتربيت درزندگي انسان برهيچ خردمندي پوشيده نيست وتاکنون هم ضرورت آن موردترديد قرار نگرفته است ؛ زيرا تربيت صحيح مي تواند فرد را به اوج ارزش ها برساند (پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ، ١٣٨٤: ١٧) تربيت در قرآن به معناي شناخت اخبار مندرج در آن و عمل به دستورات خداوند، جهت رسيدن به فلاح و رستگاري در دنيا و آخرت و رها شدن از فريب و دستورات شيطان و اميال نفساني است (رستمي نسب ، ١٣٩٣: ٢٦) ازجمله روش هايي که مي توان در تربيت به کار برد، روش الگودهي و تربيت عملي است .
حرمت شعائر الهي ، ماه حرام ، قرباني حج و حيواناتي که براي حج علامت گذاري شده اند و راهيان خانۀ خدا که فضل و خشنودي پروردگارشان را مي طلبند، نشکنيد و هرگاه از احرام بيرون آمديد (و اعمال عمره را به پايان رسانديد) مي توانيد شکار کنيد؛ و دشمني با گروهي که شما را از مسجدالحرام بازداشتند، شما را به بي عدالتي و تجاوز وادار نکند و در انجام نيکي ها و دوري از ناپاکي ها يکديگر را ياري دهيد و هرگز در گناه و ستم ، به هم ياري نرسانيد و از خداوند پروا کنيد که همانا خداوند، سخت کيفر است ».