چکیده:
شرکت های کوچک و متوسط نقش بسزایی در پیشرفت اقتصاد ملی دارند. این شرکت ها همچنین باعث اشتغال زایی، کاهش فقر، بهبود شیوه زندگی و توانمند سازی افراد کم درآمد جامعه می شود. شرکت های کوچک و متوسط همچنین، نقش مهمی دارند و به عنوان نیروی محرک رشد و پیشرفت اقتصادی محسوب می شوند. با وجود این، برای بهبود عملکرد در رقابت بخشی شرکت های کوچک و متوسط در تجارت بیش از حد پویای جهانی، مسائل متعددی برای این شرکت ها مورد ملاحظه و توجه قرار گرفته است. شرکت های کوچک و متوسط، برای مواجهه با یک دگرگونی سریع، باید هوشمندانه عمل کنند و راه کارهای مدیریتی درجهت ایجاد مداوم حس رقابت بخشی را ارائه دهند. هدف از این مطالعه بررسی تاثیرسرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی برروی مزیت رقابتی و همچنین نقش مزیت رقابتی به عنوان واسطه بین ارتباط سرمایه انسانی و اجتماعی در عملکرد تجاری است. و همچنین نتایج نشان می دهد که فقط سرمایه انسانی به طور قابل ملاحظه ای برمزیت رقابتی تاثیر گذار است، در حالی که سرمایه ی اجتماعی تاثیری بر مزیت رقابتی ندارد. همچنین، هم سرمایه ی اجتماعی و هم مزیت رقابتی به طور معنا داری در منفعت تجاری شرکت های کوچک و متوسط تاثیر گذار است، در حالی که سرمایه ی انسانی تاثیری در منفعت تجاری شرکت های کوچک و متوسط ندارد. همچنین، در عملکرد تجاری، مزیت رقابتی هیچ نقشی در ایجاد ارتباط بین سرمایه انسانی و اجتماعی ندارد.
خلاصه ماشینی:
بررسی تجزیه و تحلیل عملکرد تجاری شرکتهای کوچک و متوسط براساس سرمایه انسانی، سرمایه ی اجتماعی و مزیت رقابتی (مطالعه موردی: تجارت الکترونیکی کالای برقی دراستان مازندران) مهدی نبی پورافروزی1 ، صفیه خوشخو امیری2، ساجده احسانیان3 1مدرس حسابداری دانشکده فنی و حرفه ای امام صادق(ع) بابل، دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران، ایران.
[50][18] رابطه بین سرمایه انسانی، سرمایه اجتماعی و مزیت رقابتی در عملکرد تجاری شرکتهای کوچک و متوسط: مطالعهی [51]نشان داده شده است که سرمایه انسانی به طور مستقیم و غیرمستقیم تاثیر بر عملکرد میگذارد.
با توجه به جدول 6، ارزش معنادار 005/0>000/0 است که نشان میدهد سرمایه انسانی، سرمایه اجتماعی و مزیت رقابتی همزمان تاثیر معنا داری برعملکرد تجاری شرکتهای کوچک و متوسط دارند.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همچنین جدول 7 اثبات میکند که ارزش معنادار سرمایه انسانی 05/0 000/0 است به این معنا که سرمایه اجتماعی تاثیر جزئی بر عملکرد تجاری شرکتهای کوچک و متوسط دارد.
این نشان میدهد که مزیت رقابتی هیچ نقش واسطه ای بین رابطهی سرمایه انسانی و عملکرد تجاری شرکتهای کوچک و متوسط ایفا نمیکند.
Intellectual Capital in SMEs Operating in Boutique Sector in Kuching, Malaysia, the IUP Journal of Management Research, Vol. 13, No. 2.
Predicting the Impact of Intellectual Capital Management on the Performance of SMEs in Electronics Industry in Kuching, Sarawal, and the IUP Journal of Knowledge Management, Vol. 11, and No. 4.
(2010), Performance impact of intellectual capital: a study of Indian IT sector, International Journal of Business and Management, Vol. 5, No. 9, pp.