چکیده:
در این مطالعه به بررسی عوامل موثر بر اعتماد مخاطبان شرق استان تهران به اخبار رادیو ایران، جوان و پیام
پرداخته شده است. به کارگیری کلمات تصویرساز، ساده و روان نویسی و استفاده از افکت ها، موسیقی و
صداهای محیط که اگر با تبحر استفاده شود می تواند نشاندهنده زمان و مکان به مخاطب باشد و بهره گیری
از اطلاعات افراد و توجه به نکات ریز و حساس، ایجاد جذابیت و رعایت ایجاز از ویژگی های گزارش
خبری رادیویی است. اخبار رادیویی، نقش مهمی در جلب اعتماد و رضایت و انعکاس خواست مردم
مناطق مختلف کشور دارند. این شبکه های رادیویی می توانند با شیوه های مختلف به تقویت و ترویج
هنجارها و ارزش های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و دینی بپردازند. پخش و تولید برنامه های مناسب و مفید و توجه به نیازهای خبری مخاطب به افزایش اعتماد مردم به رسانه کمک میکند. شناخت دیدگاه ها و
مولفه های اعتماد مخاطبان برای رسانه ها از اهمیت وافری برخورداراست. در این راستا صدابرداری رادیویی
خبری باید مبتنی بر اصول حرف های و در خدمت انتقال پیام و اثرگذاری بیشتر مخاطب باشد. هر یک از
رسانه های خبری برای جذب و وابسته کردن مخاطبان خود باید در رساندن پیام نکاتی را رعایت کنند که
اعتمادسازی، در نظر گرفتن نیاز مخاطب و ارائه پیامها در اشکال زیبا و جذاب از آن جمله است. اعتماد،
مهمترین داشته یک رسانه برای اثر بخشی بر مخاطب محسوب می شود. هرچه رسانه از محبوبیت برخوردار
باشد میزان اعتبار و اعتماد مخاطب به آن و اخبار آن نیز بیشتر می شود. اعتماد مردم و مخاطبان به برنامه های خبری رادیوی به کارکرد حرف های رسانه بازمی گردد.
خلاصه ماشینی:
راديو مزيت هايي دارد که برخي از آن ها عبارتند از: ــ انعطاف پذيري ــ سرعت انتشار سريع و زياد عوامل موثر بر اعتماد مخاطبان شرق استان تهران به اخبار راديو ايران ، جوان و پيام / ١٩٣ ــ هزينه کم ــ در دسترس بودن در شرايط مختلف ــ وسيله مناسب براي موسيقي و سرگرمي ــ داشتن جاذبه تخيل (عباسي ١٣٩٠، ٢٧).
بر اين اساس بخش هاي خبري ملي بايد تمام خبرهاي عوامل موثر بر اعتماد مخاطبان شرق استان تهران به اخبار راديو ايران ، جوان و پيام / ١٩٥ ملي را پوشش دهند.
عوامل موثر بر اعتماد مخاطبان شرق استان تهران به اخبار راديو ايران ، جوان و پيام / ١٩٧ مثلا وقتي بخش خبري اقتصادي، فرهنگي و ورزشي و غيره ايجاد ميشود ديگر در يک بخش خبري مشروح همه آن خبرها نبايد تکرار شود و بيشتر به پردازش خبر اهميت داده شود يا در کنار بخش هاي خبري رسمي، بخش هاي خبري که مطابق تعريف هاي ارائه شده عمل ميکنند هم فعال باشند (احمدي فر و عباس آبادي ١٣٨٦، ٤٨).
علاوه بر اين نحوه اجراي گوينده خبر و القا نکردن بار معناي منفي و مثبت در خواندن خبر هم مؤثر است تأکيد، مکث ، سکوت ، تغيير لحن ازجمله مواردي هستند که گوينده عوامل موثر بر اعتماد مخاطبان شرق استان تهران به اخبار راديو ايران ، جوان و پيام / ١٩٩ ميتواند به واسطه آن در خصوص خبري جهت گيري داشته و يا نداشته باشد که اين خود در اعتمادسازي موثر است .