چکیده:
اصلیترین حقیقتی که به موازات جریان آفرینش تحقق داشته و پدیدههای هستی را مرتبط با مبدا و منتهای عالم، جهت دار و سامان یافته نموده، حقیقت هدایت است. هدایت فروغ و روشنایی درونی پدیده هاست، که در سایه ی آن موجودات، در مسیر صحیح قرار گرفته، برای حرکت به سوی سعادت حقیقی سعی مینماید، این مقاله، پژوهشی توصیفی- تحلیلی است که ضمن بررسی مفهوم هدایت، به بررسی انواع هدایت، در دستگاه خاص قران می پردازد. از مهم ترین نتایج این پژوهش این است که "هدایت"، به معنای راهنمایی از روی لطف و خیر خواهی که منجربه رسیدن به مطلوب و هدف شود، میباشد به استناد قرآن کریم، هدایت خداوند متعال، در چهار نوع هدایت تکوینی عمومی، هدایت تکوینی انسانها، هدایت پاداشی، هدایت تشریعی منحصر میشود.
خلاصه ماشینی:
واژههاي كليدي: قرآن، انواع هدایت،آفرینش مقدمه: خداوند در قرآن کریم، برنامه بهره برداری از جهان طبیعت را به وسیله ی پیامبران و کتب آسمانی در اختیار انسان قرار داده تا به دنبال تبعیت از پیامبران و دستورات الهی، سنت تغییر ناپذیر هدایت الهی، آن ها را در دنیا و عقبی به زندگانی سعادتمند و لقای الهی رهنمون سازد ،بر اساس آیات کریمه،"هدایت"، یکی از سنت های الهیست، که در رابطه با همه ی موجودات هستی اعم ار انسان و غیر انسان جاری و ساری است، بر این اساس و با توجه به اهمیت هدایت، در سعادت و تعالی انسان،تحقیق و بررسی در موضوع "هدایت" ودستیابی به معرفت در این زمینه ضروری به نظر می رسد ، چرا که در سایه ی این معرفت، می توان چنگ به ریسمان هدایت هادیان زد وبه سرمنزل مقصودرسید، لازم به ذکر است، در تحقیقاتی که در رابطه با "هدایت" نگاشته شده، به انواع هدایت با رویکرد تفسیری پرداخته نشده است ، بر این اساس در مقاله حاضر سعی بر این بوده که به انواع هدایت بر اساس آیات و تفاسیر پرداخته شود.
ب- هدایت در لغت به معنای "تبیان"،" ارشاد "،"راهنمایی از روی لطف و خیر خواهی که منجربه رسیدن به مطلوب و هدف شود "و در اصطلاح "همان بیان طریق رشد و تمکن ازوصول به شیء است یعنی دلالت به سوی آن شیء می باشد" ،در مقابل ضلالت قرار دارد ، مترادف با واژه ، "رشد"، "دلالت"، "بیان" و "نجات" است.