خلاصه ماشینی:
"نخستین فیلم رنگی سینمای ایران گرداب(حسن خردمند، 2331)است که به طریقهی 61 میلی متری با دوربین اوریکون و به دست عنایت اله فمین فیلمبرداری شد و چون لابراتوار رنگی در ایران نبود،آن را برای چاپ به امریکا(به روایتی دیگر ایتایا) فرستادند اما از آن جا که رنگ صحنههای داخلی بسیار تیره از کار درآمد،فیلم رنگی به نظر نمیرسید و باعث نارضایتی تماشاگران شد،به طوری که در این صحنهها،علاقهمندان بازیگر نقش اول فیلم-ناصر ملکمطیعی-که پس از ولگرد،شهرتی به هم رسانده بود،شعار میدادند:«ناصر سیاهش قشنگه!» به هر حال فیلم در نمایش عمومی شکست خورد و بیش از دو روز روی پرده نماند و باعث شد که فیلمسازان از تهیهی فیلمهای رنگی دست بکشند.
نخستین تشکل صنفی در سینمای ایران،تحت عنوان اتحادیهی تهیهکنندگان فیلمهای ایرانی و دوبله،در نیمهی دوم فروردینماه سال 8331 از طرف شورای اصناف پذیرفته شد و نخستین اطلاعیهی رسمی آن،اول دیماه همان سال به شرح زیر انتشار یافت: بدین وسیله به اطلاع کلیهی تهیهکنندگان فیلمهای ایرانی و دوبله و صاحبان استودیوها میرساند که خوشبختانه آییننامهی اتحادیهی تهیهکنندگان فیلمهای ایرانی و دوبلهکنندگان فیلمهای خارجی به فارسی به تصویب وزارت کشور و شورای عالی اصناف و سایر مقامات ذی صلاحیت رسیده و به ادارات مربوط نیز ابلاغ گردیده است،چون طبق مادهی 61،02 و 32 آییننامهی صنفی،تنها کسانی حق تهیهی فیلم فارسی و دوبله و تأسیس استودیو خواهند داشت که صلاحیتشان در هیأت مدیرهی اتحادیه مورد تأیید و تصویب قرار گرفته کارت و پروانهی رسمی جهت آنان صادر شده باشد.
روبیک زادوریان که نخستین طراح و سازندهی دستگاههای ویژهی فیلمبرداری و چاپ به طریقهی تکنی اسکوپ در ایران است و پیش از این نیز برای نخستین بار در کشور مایع مگنت(نوار ضبط مغناطیسی حاشیه فیلم)ساخته بود و فیلمهای هفتاد میلی متری را به طریقهی استریو فونیک صداگذاری میکرد،انگیزهی تهیه و کارگردانی فیلم احساس داغ را چنین شرح میدهد: ..."