چکیده:
اختلال هماهنگی رشد 2 تا 6 درصد جمعیت را درگیر می کند و مشکلاتی از قبیل کمبود توجه و
تمرکز، هماهنگی حرکتی ضعیف ، اختلالات اضطرابی و سایر مشکلات رشدی را بوجود می آورد
از جمله رویکرد های نوین موثر در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشد می co_op .رویکرد
باشد . در این رویکرد فرض بر آن است که شناخت نقش مهمی در کسب مهارت های حرکتی ایفا
می کند و اهداف عملکردی کودک را مخاطب قرار می دهد. در این رویکرد درمانگر کودک را
حمایت می کند تا از راهبردهای شناختی استفاده کند و طی فرآیند کشف راهنمایی شده و
استفاده از راهبرد های خاص حوزه مشکلات عملکرد کاری را بهبود دهد. این رویکرد برای استفاده
برای کودکانی که نقایص عملکرد کاری دارند ایجاد شد که می تواند برای ارتقا فراگیری مهارت
های جدید و بهبود مهارت های فعلی نقش مهمی ایفا کند. با توجه به نوین بودن این رویکرد
در یک مورد کودک مبتلا به اختلال co_op درمانی این مطالعه با هدف اثر بخشی رویکرد
هماهنگی رشد و گزارش آن انجام شد. طبق ارزیابی اولیه انجام شده در حیطه کاردرمانی
مشکلاتی از قبیل هماهنگی حرکتی ضعیف، کمبود اعتماد به نفس و ناتوانی در دوچرخه سواری
دیده شد. برنامه درمانی با هدف تاثیر موثر در توانایی دوچرخه سواری مراجع به صورت مستقل و
افزایش اعتماد به نفس طی 10 جلسه 45 دقیقه ای 2 روز در هفته طراحی شد و براساس ارزیابی
برنامه ریزی انجام شد. نتایج حاکی از رضایت مراجع و co_op کاردرمانی و چهارچوب رویکرد
خانواده از مهارت دوچرخه سواری به صورت مستقل و همچنین افزایش اعتماد بنفس طبق ابزار
اندازه گیری بود.
خلاصه ماشینی:
بررسی تاثیر رویکرد co_op بر مهارت دوچرخه سواری و بهبود اعتماد بنفس و توجه و تمرکز کودک مبتلا به اختلال هماهنگی رشد : گزارش موردی کیمیا آشوری ١، عادل فنودی ٢، مژگان شیخ ٣ چکیده اختلال هماهنگی رشد ٢ تا ٦ درصد جمعیت را درگیر می کند و مشکلاتی از قبیل کمبود توجه و تمرکز، هماهنگی حرکتی ضعیف ، اختلالات اضطرابی و سایر مشکلات رشدی را بوجود می آورد .
برنامه درمانی با هدف تاثیر موثر در توانایی دوچرخه سواری مراجع به صورت مستقل و افزایش اعتماد به نفس طی ١٠ جلسه ٤٥ دقیقه ای ٢ روز در هفته طراحی شد و براساس ارزیابی کاردرمانی و چهارچوب رویکرد co_op برنامه ریزی انجام شد.
نتیجه گیری نتایج مطالعه حاضر نشان داد که رویکرد درمانی co_op و مداخلات کاردرمانی روش مفیدی در درمان مشکلات عملکردی و حرکتی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشد می باشد .
Rodger, The application of cognitive orientation to daily occupational performance (CO-OP) with children 5–7 years with developmental coordination disorder.
, Cognitive Orientation to (daily) Occupational Performance (CO-OP) Approach and Children with Disabilities.
ی. , تاثیر رویکرد شناخت گرا به عملکرد کاری روزمره بر عملکرد حرکتی کودکان ۷- ١٠ ساله با نقص توجه همراه با بیش فعالی , The influence of Cognitive Orientation of Daily Occupational Performance (CO-OP) on motor-based Occu.
, The Cognitive Orientation to daily Occupational Performance (CO-OP) Approach: Best responders in children with cerebral palsy and brain injury.