چکیده:
ایرج میرزا در میان شاعران دوران مشروطه در ایران از لحاظ کاربرد ویژۀ آرایه های ادبی در سخن سرایی جایگاه مخصوصی دارد. او که بنیانگذار شعر عامیانه در ادبیات فارسی محسوب میشود، نه تنها مضمون و محتوای شعررا مطابق خواست های جامعه تغییر داده، همچنین طرز گفتار جدیدی را به میان آورده است. ایرج در خلاقی خود ساده نویسی را شعار کرده بود و با این هدف هنری توانسته است سبک شعر فارسی را از پیچیدگی و تصنع نجات دهد و به ذوق و سلیقۀ مردم نزدیک نماید.
از نظر درک و فهم نوآوری های ایرج میرزا در شعر فارسی بررسی تشبیه در اشعار او از اهمیت خاصی برخوردار است. چون تشبیه به مثابه پایۀ صور خیال درهر متن ادبی، نشانگر طرز تفکر وشیوۀ بیان شاعر می باشد. جنبه و مواد تشبیه در شکل گیری سبک خاص مؤلف تاثیر فوق العاده ای دارد.
در این مقاله به بحث و بررسی انواع تشبیه در دیوان ایرج میرزا پرداخته شده و سعی بر آن بوده است تا از این طریق ابعاد زیباشناختی و عاطفی آثار او روشن شود و نقش ایرج در روند تجدد ادبی در کشور ایران مشخص گردد.
Iraj Mirza has a special place among the poets of the constitutional era in Iran in terms of the special use of literary arrays in lecturing. The founder of folk poetry in Persian literature, he has not only changed the content and content of the poetry in accordance with the demands of the community, but has also developed a new way of speaking. In his creative work, Iraj had the slogan of simplification, and with this artistic aim he was able to save the style of Persian poetry from the complexity and artifice and bring it closer to the taste of the people.
In terms of understanding and understanding Iraj Mirza's innovations in Persian poetry, it is important to examine the simile in his poems. Because simile as the basis of imagination forms in any literary text, it reflects the way in which the poet expresses his thinking. Aspects and similar materials have a tremendous impact on the formation of the author's particular style.
This article discusses the types of similes in the court of Iraj Mirza and tries to clarify the aesthetic and emotional aspects of his works and to determine the role of Iraj in the process of literary modernization in Iran.