خلاصه ماشینی:
آیا میتوان مسیر تاریخ را عوض کرد؟ این پرسشی است که معمولاً در کلاسهای فلسفه تاریخ یا خارج از آن برای کسانی که به نگرشهای فلسفی در تاریخ علاقهمند هستند پدید میآید.
پر پیداست که پرسشگر دانسته یا ندانسته از مشرب هگلی و یا اشعری برخوردار است که هر دو به دیترمینیزمی قائلند که خارج از اراده انسان است.
این هیولا با برنامه از پیش تعیین شدهای به سوی مقصد متعیّن خویش در حرکت است و مانعها و رادعها را از میان بر میدارد و از مراحل و منازل متعدّد عبور میکند تا به منزلگاه واپسین خویش که همان بارانداز نهایی تاریخ است برسد.
اشاعره هم با جبراندیشیهای خود برای حرکت هستی (بخوانید تاریخ) مسیر لایتخلفی قائلند که اراده انسانی در آن نافذ نیست و به اصل محوری "هر چه خدا خواست همان میشود" سخت باورمندند.
واقعیت آن است که در عالم خارج چیزی به نام تاریخ وجود ندارد.
آنچه ما از آن به تاریخ تعبیر میکنیم مفهومی است اعتباری نه حقیقی.
آدمیان، گذر زمان و به تبع آن، سرگذشت را تعبیر به تاریخ کردهاند.
همچنان که زمان در مفهوم نیوتنی در سیّالیّت و گذر است لذا سرگذشت (تاریخ) را در گذر پنداشتهاند و اقدام به ثبت و ضبط آن کردهاند.
از منظر معرفت شناختی، تاریخ چیزی جز گفتار و کردار آدمیان نیست.
این گفتار و کردار در شکل کلی و جهانیاش از صورت و ماده و هدف یکسانی برخوردار نیست که بتوان آنها را به قالب واحدی ریخت و به مثابه "کلّ واحد" به آن نگریست و آن را مشمول حکمی واحد شمرد.