چکیده:
نحوه استفاده قرآنپژوهان از اسباب نزول، تأثیر مهمی در فهم آیات قرآن دارد. با مراجعه به آثار تفسیری و علوم قرآنی، شاهد طیف وسیعی از انواع مواجهه با اسباب نزول هستیم که درک و تبیین آن، مستلزم توجه به مبانی نظری است. این مقاله با روشی توصیفی تحلیلی به دنبال گونهشناسی و نقد رویکردهای مبنایی به اسباب نزول است. رویکردهای مبنایی در مواجهه با روایات سبب نزول را میتوان بر اساس میزان گرایش نسبی آنها به متن قرآن یا بافت فرهنگی اجتماعی، به دو رویکرد قرآنمحور و ادبی ـ تاریخی تقسیم کرد. در این میان برخی از اندیشمندان با پایبندی به منقولات و نیز چارچوبهای سنتی شکلگرفته در حوزه اسباب نزول، با مبنای اهتمام به میراث گذشتگان، در عمل مدافع رویکرد سومی هستند که در این مقاله از آن با عنوان رویکرد سنتی یاد شده است. تکرار نظرات گذشتگان بدون کمترین ارزیابی نوآورانه و خطر اعتقاد به عدم جاودانگی قرآن، به ترتیب مهمترین نقدها به دو رویکرد سنتی و ادبی ـ تاریخی است. اما رویکرد قرآنمحور، نسبت به دو رویکرد پیشگفته، بیشترین گسست میان نظریه و عمل را در مواجهه با روایات سبب نزول در پی داشته است. به گونهای که طرفداران این رویکرد برای فهم برخی آیات، چارهای جز مراجعه و استناد به روایات سبب نزول نداشتهاند. از آسیبهای این گسست میان نظریه و عمل، عدم التزام عملی به بایستههای سندی و متنی نقل روایات سبب نزول بوده است.
How Qur'anic scholars use the asbab al-nuzūl has a great influence on the type of understanding of Qur'anic verses.Referring to the Qur'anic exegetical works and sciences, we find a wide variety of exposure to the asbab al-nuzūl, and understanding and explaining them requires attention to theoretical foundations. This article is a descriptive-analytical approach that Typology and critiques the basic approaches to asbab al-nuzūl. The basic approaches to exposing sabab al-nuzūl narratives can be divided into two Qur'anic and literary approaches based on their relative tendency to the text of the Qur'an or the social cultural context. In the meantime, some scholars have advocated a third approach, adhering to the works of the past, in adherence to the traditions and the traditional frameworks formed in the field of the asbab al-nuzūl, in which this paper is referred to as the traditional approach. Repeating the views of the past without the least evaluation and innovation and the risk of believing in the historicity of the Qur'an are respectively the most important criticisms of both traditional and literary historical approaches. But the Qur'anic-based approach to the two approaches mentioned has led to the most divergence between theory and practice in dealing with sabab al-nuzūl traditions. Proponents of this approach, in order to understand some verses, have had no choice but to refer to sabab al-nuzūl narratives. One of the disadvantages of this disconnect between theory and practice is the failure to adhere to the documentary and textual requirements of sabab al-nuzūl narrative narration