چکیده:
چکیدهمعناشناسی شناختی یکی از نظریههای مطرح در شاخههای معناشناسی است. از جمله فرایندهای مفهومی که معناشناسان شناختی به آن پرداختهاند، طرحوارههای تصوری است. طرحوارهها سطح اولیۀ ساخت شناختی زیربنای استعارهاند که امکان ارتباط میان تجربیات فیزیکی ما را با حوزههای شناختی پیچیدهتری فراهم میکنند. ایوانز و گرین (از جملۀ زبانشناسان شناختی)، طرحوارههای تصوری را زیر مجموعهای از «تجسم و ساختار مفهومی» معرفی میکنند. در همۀ ادیان مفهوم «تقوا» یکی از مفاهیم انتزاعی است. درک «تقوا» از تجربۀ مستقیم ما خارج است. حضرت علی(ع) در نهجالبلاغه، جهت معرفی تقوا و پیامدهای آن، از طرحوارههای تصوری استفاده کرده و با تنزّل معنویّات به قلمرو محسوسات، این مفهوم معنوی را در سطح فهم همگان به ویژه اعراب صدر اسلام قرار میدهد. غایت جستار حاضر بررسی بازنمودِ طرحوارههای تصوری «تقوا» در خطبههای نهج البلاغه بر مبنای مدل «طرحوارههای ایوانز و گرین» در چهارچوب معناشناسی شناختی با روش توصیفی–تحلیلی است. شواهد نشان میدهد، طرحوارههای نیرو، حرکتی، ظرفبودگی، اتّحاد، فضا، تعادل، همسانی و موجودیّت )شیء) در بافت متنی احادیث وجود دارد. طرحوارۀ قدرتی و سپس طرحوارۀ همسانی و موجودیّت بیشترین بسامد را داشتهاند که این میتواند توجیه شناختی داشته باشد. به نظر میرسد، طرحوارۀ قدرتی در این زمینه، طرحی از تجربه، فرهنگ و نظام زندگی مردم باشد و بتوان دو طرحوارۀ همسانی و موجودیّت را با تمایل ذهنی افراد به ایجاد همانندسازی میان آنچه پیرامون آنهاست، توجیه کرد. همچنین مفاهیم مختلفی در شکلگیری طرحوارههای تقوا نقش داشتهاند. از آن جمله عبارتند از: بدن، جانور، گیاه، خوراکی، اشیاء، مکان، عناصر طبیعی و عناصر چهارگانه.
Abstract Cognitive semantics is one of the major theories in semantics. One of the conceptual processes that cognitive semantics have paid is imaginary schematics. The schemes are the primary level of cognitive construction of the base of metaphor that allows us to link our physical experiences with more complex cognitive domains.Evans and Green (among cognitive linguists) introduce conceptual schemas into a set of "visualization and conceptual structure". In all religions, the concept of piety is one of abstract concept. Understanding "virtue" is beyond our direct experience. Imam Ali (as) in Nahj al-Balaghah used imaginary schemas to introduce virtue and its consequences and by reducing the spirituality to the realms of the senses, placed this spiritual concept on the level of understanding of all, especially the Arabs of Islam. The aim of this research is to study the representation of schematics of “virtue" in Nahj al-Balaghe's sermons based on the “Evans and Green” Schemes model in the framework of cognitive semantics through a descriptive-analytical method.Evidence shows that there are schematics of force, movement, density, unity, space, balance, consistency and existence (object) in the textual context of hadiths..The power plan seems to be a blueprint for people’s experience,culture, and system of life and it is possible to justify the two plans for homogeneity and existence with the subjective tendency to imitate what is around them. Various concepts have also contributedto the formation of piety schemes. These include the body, the animal, the plant, the edible, the objects, tthe Quadruple elements,… .