چکیده:
آموزش و پرورش نقش بسزایی را در تولید، حفظ و بازنمایی موضوع مهدویت در دانش آموزان ایفا می کند و باعث بهبود شخصیت، نگرش، و نیز آگاهی آنان می شود. همچنین کتب درسی در شناساندن و تقویت مولفه مهدویت و زیرمولفه های آن در دانش آموزان جایگاه بسیار مهمی دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان توجه به مولفه مهدویت در کتاب هدیه های آسمان پایه ششم ابتدایی است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل محتواست. جامعه پژوهش، یک جلد کتاب هدیه های آسمان ششم ابتدایی را دربر میگیرد که در سال ۱۳۹۸ چاپ شده است. تعداد صفحات کتاب مذکور با ۷ زیرمولفه مورد بررسی قرار گرفتند و فراوانی و درصد نسبی هر یک از زیرمولفه ها به دست آمد. نتایج تحلیل محتوا نشان داد که در این کتب به مسیله مهدویت به صورت مطلوب پرداخته نشده است. همچنین زیرمولفه ها از توزیع متوازن و یکسان برخوردار نیستند.
خلاصه ماشینی:
تحلیل محتوای کتاب هدیههای آسمان پایه ششم ابتدایی از منظر توجه به مسئله مهدویت شهرزاد عبدالرحمیان 1 ، افسانه صمدی2 1دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان 2 هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان چکیده آموزش و پرورش نقش بسزایی را در تولید، حفظ و بازنمایی موضوع مهدویت در دانشآموزان ایفا میکند و باعث بهبود شخصیت، نگرش، و نیز آگاهی آنان میشود.
حال این پرسش مطرح است که در فرایند تعلیم و تربیت رسمی جمهوری اسلامی ایران، وجود مبارک حضرت مهدی چگونه و چقدر در مقام انسان نمونۀ جهان خلقت، برای الگوسازی به کودکان و نوجوانان معرفی شده است؟ با توجه به نقش و جایگاه کتابهای درسی در نظام آموزشی ایران به عنوان محصول برنامۀ درسی، کتابهای درسی دورۀ ابتدایی از منظر فوق، مورد بررسی قرار گرفتهاند.
نتایج پژوهش فقیهی با عنوان «نقد و بررسی وضعیت آموزشی مهدویت در کتب درسی بینش و معارف اسلامی نظام آموزش و پرورش کشور قبل و بعد از انقلاب»، حاکی از آن است که در کتب تحصیلی دوران بعد از انقلاب به شکل معناداری بیشتر از پییش از انقلاب به مباحث مربوط به مهدویت پرداخته است.
مقالات و کتب مرتبط با موضوع مهدویت و راهنمای معلم کتاب هدیههای آسمان پایه ششم ابتدایی به عنوان منابع اطلاعاتی در نظر گرفته شدند و پس از استخراج زیرمؤلفههای مهدویت، کتب مذکور مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند.
بحث و نتیجهگیری نتایج حاصل از بررسی فرضیههای پژوهش نشان داد که: در کتاب هدیههای آسمان پایه ششم ابتدایی به زیرمؤلفههای مهدویت به طور مطلوب توجه نشده است.
با توجه به نتایج تحلیل کتاب هدیههای آسمان پایه ششم ابتدایی میتوان چنین نتیجه گرفت که متاسفانه در حد مطلوب به مسئله مهدویت و زیرمولفههای آن، در این کتاب پرداخته نشده است.