چکیده:
مدارس نقش مهمی در پیشبرد امر بهداشت روانی در سطح جامعه دارند. معلمان و مربیان به عنوان عناصرکلیدی آموزش و پرورش در انجام وظایف آموزشی و پرورشی اگر با نیازهای مختلف جسمانی، روانی و اجتماعی شاگردان آشنا و از نکات اساسی مربوط به برخورد مناسب با کودکان و نوجوانان سر کلاس درس و محیط مدرسه، آگاهی داشته باشند، بهتر میتوانند آنان را در جهت نایل آمدن به پیشرفت تحصیلی و در نهایت کسب یک شخصیت استوار یاری کنند. در این مقاله سعی برآن داریم تا به بررسی بهداشت و سلامت روانی دانش بپردازیم.از آنجایی که این مدرسه برنامه های بهداشتی را در سال اخیر عملیاتی کرده است در این بررسی می خواهیم بازخورد آن را مورد آزمون قرار بدهیم.
خلاصه ماشینی:
معلمان و مربيان به عنوان عناصرکليدي آموزش و پرورش در انجام وظايف آموزشي و پرورشي اگر با نيازهاي مختلف جسماني، رواني و اجتماعي شاگردان آشنا و از نکات اساسي مربوط به برخورد مناسب با کودکان و نوجوانان سر کلاس درس و محيط مدرسه، آگاهي داشته باشند، بهتر ميتوانند آنان را در جهت نائل آمدن به پيشرفت تحصيلي و در نهايت کسب يک شخصيت استوار ياري كنند.
اين سازمان معتقد است که بهداشت رواني فقط عدم وجود بيماري و يا عقب ماندگي نيست، بنابراين کسي که احساس ناراحتي نکند از نظر رواني سالم محسوب مي شود.
شناخت و اجراء بهداشت مدارس در جهت حل برخي از مشكلات دانش آموزان، بر مبناي بازتاب اطلاعات و آمارهاي گزارش شده نيز ديدگاه ديگري است كه مي تواند اين ضرورت را بخوبي توجيه نمايد.
چرا كه اغلب گزارشات آماري حاكي از شرايط نامناسب فضاي آموزشي در تعداد كثيري از مدارس و همچنين ابتلاء درصد قابل توجهي از دانش آموزان به بيماريهاي عفوني، پوسيدگي دندان عيوب انكساري و عوارض ستون فقرات مي باشد ضمنا گروهي از آنان نيز درگير مشكلات عاطفي هستند كه در مواردي مشكلات آنان مربوط به اختلافات خانوادگي و نابساماني هاي وضع اقتصادي است.
تنبلي كه يك نشانه ي اختلال يا بي ميلي كودك است ، بايد علت آن را جست و جو كرد و مي تواند علل جسماني ، تربيتي و عللي ، مثل اشتباهات تربيتي و يا عقب ماندگي رواني ، و يا علل عاطفي يا ارتباطي داشته باشد.
از سوی دیگر درنظر گرفتن امکانات آموزشی ویژه برای کودکان مورد توجه قرار گرفته است مثلاٌاستفاده از اتاق مرجع یا کلاس های ویژه، با این حال جای دهی مبتلایانبه اختلالات یادگیری در کلاس های مختلف هنوز مورد بحث بسیاری از متخصصان آموزش و پرورش است(آزاد،1376).