چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجانی بر تاب آوری و بهزیستی هیجانی، روان شناختی و اجتماعی افراد در حال ترک مواد مخدر سنتی است. روش: روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی و جامعه آماری شامل افراد در حال ترک مراجعه کننده به مراکز درمانی شهر تهران بودند. از میان آنان، 40 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جای گرفتند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسش نامه کونور و دیویدسون (۲۰۰۳) و بهزیستی ذهنی کی یز و ماگیارمو (2003) می باشد. یافته ها: نتایج نشان داد آموزش تنظیم هیجانی، موجب افزایش تاب آوری و بهزیستی هیجانی، روان شناختی و اجتماعی افراد در حال ترک مواد مخدر می شود. نتیجه گیری: آموزش راهبردهای ارزیابی مثبت به عنوان یکی از راهبردهای انطباقی می توانند موجب تعدیل واکنش هیجانی افراد به موقعیت های پرفشار شوند.
Objective: The purpose of this study was to evaluate the efficacy of emotional regulation training on resilience and emotional, subjective and social well-being among individuals quitting traditional drugs. Method: The research method is semi-experimental. The statistical population consisted of people who were quitting the traditional drugs and referred to the health centers of Tehran. . Among them, 40 people were selected using convenience sampling method and assigned in two experimental and control groups. The study instrument included The Connor-Davidson Resilience Scale and Subjective Wellbeing Scale of Kiz and Magiarmo (SWS) (2003). Results: Training positive assessment strategies as one of the adaptive strategies can regulate the emotional response of individuals in high-pressure situations.
خلاصه ماشینی:
یافته ها: نتایج نشان داد آموزش تنظیم هیجانی، موجب افزایش تاب آوری و بهزیستی هیجانی، روان شناختی و اجتماعی افراد در حال ترک مواد مخدر میشود.
با ارائه آموزش های تنظیم هیجانی، با تکیه بر بازســـازی شـــناختی به افراد در حال ترک، به دنبال افزایش تاب آوری و بهزیســتی هیجانی، روان شــناختی و اجتماعی این افراد است .
بنابراین با توجه به مرور مبانی پژوهشــی، میتوان چنین نتیجه گرفت که آموزش تنظیم هیجانی میتواند بر تاب آوری و بهزیســتی هیجانی، روان شــناختی و اجتماعی افراد درحال ترک مواد مخدر تاثیر داشــته باشــد.
Esliper, & Sinha اســـاس ، هدف پژوهش حاضـــر بررســـی تاثیر آموزش تنظیم هیجانی ویژه معتادان درحال ترک در ارتقای تاب آوری و بهزیسـتی هیجانی، روانشـناختی و اجتماعی این افراد اثربخش است .
جدول ٢: جلسات آموزشی مورد نیاز برای افراد در حال ترک (به تصویر صفحه مراجعه شود) علاوه بر موارد فوق الذکر، مطالعات کتابخانه ای جهت گنجاندن سرفصل های مورد نیاز در بسـته آموزشـی با هدف طراحی و تدوین بسـته تلفیقی آموزش تنظیم هیجانی انجام شـد.
جدول ٦: نتایج تحلیل کواریانس تک متغیری برای بررسی الگوهای تفاوت در پس آزمون و پیگیری (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجه گیری نتایج به دســت آمده از پژوهش حاضــر نشــان میدهد که آموزش تنظیم هیجانی، موجب افزایش تاب آوری و بهزیســتی روان شــناختی افراد در حال ترک مواد مخدر شــده اســت .
Andrei, Siegling, Aloe, Baldaro, & 2.
Deficits in emotion – regulation skills predict alcohol use during and after cognitive – behavioral therapy for alcohol dependence.