چکیده:
با توجه به چارچوب نظری اندیشه اسلام از منظر استاد علامه جوادی آملی که بر چهار مؤلفه اصلی علل غایی، فاعلی، مادی و صوری مبتنی است، بررسی نسبت (باورها و ارزشهای) فلسفه محض با فلسفه علوم انسانی اسلامی و نیز نسبت فلسفه مضاف اخیر با مجموعه علوم انسانی اسلامی، در تولید علوم انسانی اسلامی دارای اهمیت است. از منظر این اندیشمند، در منظومه یک اندیشه یا دین و یا عینیت، داشتن تبیین، تحریر و تحلیل بهتر از حقیقت هر موضوعی به شناسایی دقیق و تبیین علل چهارگانه آن موضوع عینی یا اعتباری بستگی دارد. مبدأ فاعلی پیدایش گونهگون فلسفههای مضاف به علوم یا امور، نوع نگرش کلی (الهی یا الحادی) فیلسوفان علم، به انسان و جهان میباشد؛ هرچند ممکن است خود عالم به صورت صرفاَ ارتکازی از آن آگاه باشد. علت غایی و بایسته حکمت و نیز فلسفههای مضاف، سعادتمند و نورانیساختن انسان و جامعه بشری در پرتو علم یا امر مضافالیه است. علت صوری فلسفههای مضاف، نگرش فیلسوف علم به هستی، انسان، شناخت، ارزش و دیگرمؤلفههای مؤثر بر چارچوب، مبانی و منطق شناخت علم مضافالیه است. علت و مبدأ مادی در فلسفه مضاف، همان علم مضافالیه است؛ این علم محمل و ظرف عینیت یابی نگرشهای پیشگفته عالم (علت صوری یا نوع صورتبندی آن علم) است. همان صورتبندی یعنی اصول موضوعه و پیشفرضهای پذیرفتهشده توسط آن عالم برای آن علم است که سبب الهی یا الحادیشدن آن علم میشود. بنابراین در این مقاله مبانی خداشناختی، غایتشناختی، هستیشناختی، معرفتشناختی، انسانشناختی، جامعهشناختی، تاریخشناختی و ارزششناختی بررسی میشود و در فرجام آثار و نتایج این دستاوردها بر ارتقای حداکثری غنای علوم انسانی اسلامی و کارآمدی آن، مورد توجه قرار میگیرد. روش این تحقیق، منطق ترکیبی و بایسته فهم دین است که در ضمن مقاله تبیین میشود.
According to the theoretical framework of Islamic thought from the perspective of Allameh Allameh Javadi Amoli which is based on the four main components of the final, efficient, material and formal causes, It is important to study the relationship (beliefs and values) of pure philosophy with the philosophy of Islamic humanities and also the relationship of additional philosophy with the collection of Islamic humanities in the production of Islamic humanities. From the perspective of this thinker, In the system of an idea or religion or objectivity, having a better explanation, writing and analysis of the truth of any subject depends on accurate identification and explanation of the four causes of that objective or credit subject. The efficient cause of the various emergence of additional philosophies to science or affairs is the general attitude (divine or atheistic) of philosophers of science towards man and the world. However, the scholar itself may be aware of it merely by its ertekaz. The final and necessary cause for wisdom, as well as additional philosophies is blessing and enlightening human beings and human society is in the light of science or the genitive case. The formal cause of added philosophies is the science philosopher's attitude towards Being, man, cognition, value, and other components that affect the framework, foundations, and logic of cognition of genitive science. Material cause and origin in additional philosophy is the same as genitive science. This science is the girder and container of objectification the aforementioned attitudes of the world (the formal cause or the type of formulation of that science). It is the same formulation, that is, the Postulates and the accepted presuppositions by that the scholar for that science that cause to become divine or atheism of Science. Therefore, in this article, the theological, ultimatelogical, ontological, epistemological, anthropological, sociological, historical, and cognitive value foundations are examined. Finally, the effects and results of these achievements on the promotion of the majority of the richness of Islamic humanities and its efficiency are considered. The method of this research is a combinatorial and necessary logic and to understand religion, which is explained in the article
خلاصه ماشینی:
استنباط مباني علوم انساني اسلامي در آثارعلامه جوادي آملي ١ تاريخ دريافت : ١٣٩٦/١٠/٠٩ تاريخ تأييد: ١٣٩٨/٠٩/١٨ * _____________________________________ محمدعلي سوادي چکيده با توجه به چارچوب نظري انديشه اسلام از منظر استاد علامه جـوادي آملـي کـه بـر چهار مؤلفه اصلي علل غايي، فـاعلي، مـادي و صـوري مبتنـي اسـت ، بررسـي نسـبت (باورها و ارزش هاي) فلسفه محض با فلسفه علوم انساني اسلامي و نيز نسـبت فلسـفه مضاف اخير با مجموعه علوم انساني اسلامي، در توليد علـوم انسـاني اسـلامي داراي اهميت است .
2 مسئله اصلي اين مقاله استنباط ، ايضاح و تنقيح مباني و روش علوم انسـاني اسـلامي کارآمد و چگونگي نقش آفريني آنها از منظر علامـه جـوادي آملـي (دام ظلـه العـالي) و چارچوب نظري علل اربعه ميباشد تا در غياب آن علوم ، دانش سکولار نتوانـد فطـرت الهي، وحي، غايت متعالي انسان و مراتب فرازين عقل را ناديده انگارد و به خواسته هاي مادي تحويل ببرد؛ لذا در اين مقاله مناسبات فلسفه محض و فلسفه مضاف و نسبت آنها با مباني علوم انساني اسلامي، آثار آنها بر چـارچوب و منطـق فهـم و معرفـت و توليـد علوم انساني اسلامي، مقدمات و لوازم مهم تر نگرش شخصيت محوري اين مقاله بـراي توليد علوم انساني اسلامي ذيل عنوان چارچوب نظري و سپس اهم مباني علوم انسـاني اسلامي مورد توجه قرار ميگيرد.