چکیده:
نوشتار حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و با هدف تبیین تربیت عقلانی قرآنی و بیان نظر قرآن در جمع کردن میان دین و عقل به مبحث جامعیت نگاه نموده است. در حقیقت قرآن با روشهای متعدد به پرورش اندیشه در مخاطبین ذوی العقول توجه نموده است. این کتاب سراسر حکمت، نه عقلگرایی افراطی را میپذیرد و نه عقلستیزی را؛ تربیت عقلانی قرآنی معطوف به وسیعترین مخاطبان و با تمام جوانب عقلانیت میباشد. در این پژوهش تربیت عقلانی در هر سه بعد عقلانیت مورد بررسی قرار گرفته است. به نظر میرسد در قرآن همه این اقسام مورد تربیت واقع شده است. عقلانیت بنیادین با استدلالات و براهین قرآنی و عقلانیت ارزشها با انتقادات به بینشها و روشهای نادرست و ارائه نمونههای اخلاقی والگوهای عملی و عقلانیت ابزاری با شرایط خاص خود مورد توجه تربیت قرآنی بوده است؛ که این مسأله مصداق بارز جامعیت این کتاب شریف میباشد.
خلاصه ماشینی:
عقلانيت بنيادين با اسـتدلالات و بـراهين قرآنـي و عقلانيـت ارزش هـا بـا انتقـادات بـه بينش ها و روش هاي نادرست و ارائه نمونـه هـاي اخلاقـي والگوهـاي عملـي و عقلانيـت ابزاري با شرايط خاص خود مورد توجه تربيت قرآني بوده است ؛ که اين مسـأله مصـداق بارز جامعيت اين کتاب شريف ميباشد.
com نويسنده مسئول : عليرضا زکي زاده رناني ٥٤/فصلنامه مطالعات قرآني، سال يازدهم ، شماره ٤٢، تابستان ١٣٩٩ مقدمه يکي از مباحث مهم قرآن شناسي اين است که آيا قلمـرو قـرآن حـوزه هـاي گونـاگون زندگي فردي و اجتماعي را در بر ميگيرد؟ نظر اسلام و تفکـر اسـلامي در جمـع کـردن ميان عقلانيت و دينداري را ميتوان يکي از مباحث جامعيت قرآن دانست (ر.
در نهايت مفهوم عقل از حيث معقول و مدرک آن به سه دسته تقسـيم مـيشـود: ١)عقلانيت بنيادين : که شناخت فلسفه زندگي و تنظيم رابطه انسان بـا جهـان و خـداي متعال را عهده دار است ؛ ٢)عقلانيت ارزش ها: که معماري نظام ارزشي و اخلاقي و تنظيم نگرشي بر جامعيت قرآن از روزنه تربيت عقلاني/٥٩ مناسبات هنجاري انسان را بر عهده دارد؛ ٣)عقلانيت ابزاري: که مهندسي، اندازه گيـري، پيش بيني و تنظيم محاسـبات معيشـتي انسـان بـراي نيـل بـه رفـاه مـادي، شـکوفايي اقتصادي و آبادي دنيوي را بر عهده ميگيرد(رحيم پور ازغدي، ١٣٨٨: ٨٢).