چکیده:
هدف از اجرای این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای جراتورزی بر افزایش انگیزش تحصیلی و کاهش اعتیاد به اینترنت در دانشآموزان پایه یازدهم شهر تهران بوده است. روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، شامل همۀ دانشآموزان پایه یازدهم شهر تهران در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ بود. 80 دانشآموز دبیرستانی به عنوان نمونه با استفاده از روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابتدا از میان پنج منطقه جغرافیایی، منطقه غرب تهران انتخاب شد، سپس از دو منطقه ۲ و ۵ ، شش مدرسه دخترانه و پسرانه (از هر منطقه ۱۲ مدرسه) به تصادف انتخاب شدند. به همۀ ۸۴۰ دختر و ۷۶۸ پسر، پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ (1998) و انگیزش تحصیلی عبدخدایی و همکاران (1387) داده شد. با توجه به نقطه برش پرسشنامهها، 40 دانشآموز دختر و 40 دانشآموز پسر با اعتیاد به اینترنت بالا و انگیزش تحصیلی پایین انتخاب و در چهار گروه به تصادف جایگزین شدند. گروههای آزمایش، طی هشت جلسه دو ساعته تحت آموزش مهارتهای جراتورزی قرار گرفتند، در حالیکه گروههای کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. نتایج پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس تکمتغیری نشان داد که آموزش مهارت جراتورزی در افزایش انگیزش تحصیلی در دانشآموزان و کاهش اعتیاد به اینترنت تاثیرگذار است. با توجه به سودمندی آموزش جراتورزی از آن میتوان به عنوان یک روش کارآمد و موثر در مدارس سود جست.
This study set out to examine the impact of assertiveness training on the level of academic motivation and Internet addiction of high school students in Tehran. This quasi-experimental research had a pretest-posttest control group design. The statistical population of the study was comprised of all Tehrani 11th graders in school year 2017-18. The drawn sample (N=80) was selected by multi-stage cluster sampling method and was assigned to two experimental (N=40) and two control groups (N=40). The instruments included the Academic Motivation Questionnaire (Abdekhoda’ee et al., 2008) and the Internet Addiction Test (Young, 1998). The experimental groups were given eight two-hour sessions of assertiveness training, while the control group received no intervention. At the end of the training, academic motivation and Internet addiction were measured during posttest phase and the data were analyzed via ANCOVA. The results indicated that the assertiveness training significantly reduced Internet addiction in students and it improved their academic motivation. Consequently, assertiveness training could be utilized as an effective method at schools.
خلاصه ماشینی:
نتايج پژوهش با استفاده از تحليل کوواريانس تک متغيري نشان داد که آموزش مهارت جرأت ورزي در افزايش انگيزش تحصيلي در دانش آموزان و کاهش اعتياد به اينترنت تأثيرگذار است .
Deluty جرأت ورزي در دانش آموزان ميتوان به افزايش انگيزش تحصيلي آنها کمک کرد(عاشوري، ترکمن و فدايي، ١٣٨٧؛ کمري، ١٣٩١؛ رستميپور، ١٣٩٢).
مسئله اصلي در پژوهش حاضر بررسي اثربخشي آموزش مهارتهاي جرأت ورزي بر اعتياد به اينترنت و انگيزش به تحصيل دانش آموزان است .
در اين طرح دو گروه آزمايشي و دو گروه کنترل شرکت دارند و تأثير آموزش مهارتهاي جرأت ورزي بر متغيرهاي اعتياد به اينترنت و انگيزش تحصيلي، در گروههاي آزمايشي مورد بررسي قرار گرفته است .
براي بررسي تأثير آموزش جرأت ورزي در کاهش اعتياد به اينترنت دانش آموزان از آزمون کوواريانس تک متغيري استفاده شده است .
براي بررسي تأثير آموزش جرأت ورزي در افزايش انگيزش تحصيلي دانش آموزان از آزمون کوواريانس تک متغيري استفاده شده است .
بحث و نتيجه گيري در اين پژوهش ، به بررسي اثربخشي آموزش مهارتهاي جرأت ورزي بر انگيزش تحصيلي و اعتياد به اينترنت دانش آموزان پايه يازدهم شهر تهران پرداخته شده است .
نتايج فرضيه اول نشان داد که آموزش مهارتهاي جرأت ورزي در کاهش اعتياد به اينترنت دانش آموزان مؤثر بوده است ، بنابراين اين فرضيه مورد تاييد قرار گرفت .
لين ١ و همکاران (٢٠٠٤) نشان ميدهند که آموزش جرأت ورزي نه تنها سبب بهبود مهارت ابراز وجود ميشود بلکه عزت نفس دانش آموزان را نيز افزايش ميدهد و از اين طريق ميتوان در انگيزش تحصيلي آنان تغيير ايجاد کرد.