چکیده:
هدف از پژوهش حاضر اثربخشی «قصههای قرآنی» بر «ذهنیت فلسفی» و «گرایش به تفکر انتقادی» دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی بود. روش پژوهش شبهآزمایشی بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تعداد افراد نمونه از بین همه دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر قاین انتخاب شدند؛ به این صورت که از بین دانشآموزان یادشده، دو کلاس انتخاب شدند که 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. از دو پرسشنامه ذهنیت فلسفی و گرایش به تفکر انتقادی برای جمعآوری دادهها استفاده شد. تحلیل دادهها با به کار بردن نرمافزار spss و آزمون کوواریانس انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که استفاده از قصههای قرآنی بر افزایش ذهنیت فلسفی و گرایش به تفکر انتقادی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی تأثیر مثبت دارد؛ بنابراین به دستاندرکاران نظام آموزش و پرورش ابتدایی سفارش میشود که از قصههای قرآنی در مدارس ابتدایی استفاده شود.
The purpose of the present study was to investigate the effectiveness of Quranic Tales on philosophical mentality and critical thinking disposition in sixth grade female students. The research method was quasi-experimental,Using the cluster sampling method, the sample size was selected from all sixth grade elementary school students in Qaen city, Two classes were selected from the above students, 20 in the experimental group and 20 in the control group. Philosophical mentality questionnaire and Critical thinking disposition questionnaire were used for data collection. Data analysis was performed using SPSS software and covariance test. The results showed that the use of Qur'anic Tales has a positive effect on enhancing philosophical mentality and critical thinking disposition in elementary students. Therefore, it is recommended for those involved in primary education to consider the use of Qur'anic Tales in primary schools. Key words: Qur'anic Tales, philosophical mentality, critical thinking dispositionKey words: Qur'anic Tales, philosophical mentality, critical thinking disposition
خلاصه ماشینی:
با توجه به اهميتي که انتخـاب نـوع روش تدريس در تعليم و تربيت همه جانبه دانش آموزان دارد، پژوهشگر در اين تحقيـق بـه بررسـي تأثير قصه هاي قرآني بر ذهنيت فلسفي و گرايش به تفکر انتقادي دانش آمـوزان پايـه ششـم ابتـدايي پرداخته است ؛ براي همين پژوهش هاي انجام شده مرتبط با موضـوع مـورد بررسـي قـرار گرفـت و پژوهش هاي مختلفي در زمينه متغيرهاي مورد بررسي پژوهش حاضر انجام شد؛ از آن جمله : پژوهش جعفري زاده و حجتي (١٣٩۶) با هدف اثربخشي قصه هاي قرآني بر تقويت عزت نفس را در کودکان پيش دبستاني انجام شد؛ نتايج نشان داد که اختلاف معناداري را بين دو گروه آزمـايش و کنترل نشان نداد و در مقايسـه ابعـاد عـزت نفس گـروه آزمـون و کنتـرل تنهـا در بعـد عـزت نفس خانوادگي اختلاف معناداري مشاهده شد.
با توجه به نقـش مهم و سازنده اي که قصه هاي قرآني دارد؛ در اين پژوهش ، محقق درصدد آن است که به ايـن پرسـش پاسخ دهد کـه آيـا آمـوزش از راه قصـه هاي قرآنـي بـر ذهنيـت فلسـفي و گـرايش بـه تفکـر انتقـادي دانش آموزان دختر پايه ششم ابتدايي تأثير دارد؟ روش پژوهش پژوهش حاضر يک تحقيق شبه آزمايشي و از نوع پيش آزمون −پس آزمون بـا گـروه آزمـايش و گـروه گواه است .
هدف از انجام پژوهش حاضر اثربخشي قصه هاي قرآني بر ذهنيت فلسفي و گـرايش بـه تفکر انتقادي دانش آموزان دختر پايه ششم ابتدايي بود.
نتايج فرضيه دوم پژوهش نشان داد که استفاده از قصه هاي قرآني بـر افـزايش گـرايش بـه تفکـر انتقادي دانش آموزان دختر پايه ششـم ابتـدايي تـأثير مثبـت دارد.