چکیده:
با توجه به اهمیت نقش مبادلات بین المللی ورزشی در توسعهء اقتصادی صنعت ورزش و روشن نبودن میزان و سهم آن در صنعت ورزش ایران محقق تصمیم گرفت با جمعآوری دادههای مربوط به آمار بازرگانی خارجی کالاهای ورزشی سالهای 1377 و 1380 براساس طبقهبندی کالاهای اساسی به این منظور دست یابد. دادههای حاصل ابتدا با استفاده از آمار توصیفی تنظیم و سپس با استفاده از آزمون نسبتها بهطور یکطرفه با استفاده از نمرات Z در سطح a-0/05 بررسی شدند.نتایج نشان داد واردات ورزشی کشور در سالهای 1377 و1380 به ترتیب با 8 و 16 میلیارد ریال،نزدیک به 01/0%کل واردات 58/0%و 46/0%تولید ناخالص داخلی ورزش و 002/0%و 001/0%تولید ناخالص داخلی کشور بود و 5/37%رشد داشته است.صادرات ورزشی این سالها نیز به ترتیب با 16 و 45 میلیارد ریال،04/0%و 06/0%کل صادرات،16/1%و 19/3%تولید ناخالص داخلی ورزش،004/0%و 012/0%تولید ناخالص داخلی کشور است و 67/271%رشد دارد.میزان مبادلات بین المللی ایران نسبت به کشورهای پیشرفته بهطور معناداری کمتر است که مهمترین دلایل آن راباید کوچک بودن اندازهء بازار کالاهای ورزشی و هزینههای ورزشی خانوار،عدم مرغوبیت کالاهای ورزشی،فقدان تبلیغات و بازاریابی مناسب،تحریمهای اقتصادی،و افزایش قیمت تمام شدهء کالاها و نابرابری ارز کشور نسبت به سایر کشورها دانست.
خلاصه ماشینی:
"میزان مبادلات بین المللی ایران نسبت به کشورهای پیشرفته بهطور معناداری کمتر است که مهمترین دلایل آن راباید کوچک بودن اندازهء بازار کالاهای ورزشی و هزینههای ورزشی خانوار،عدم مرغوبیت کالاهای ورزشی،فقدان تبلیغات و بازاریابی مناسب،تحریمهای اقتصادی،و افزایش قیمت تمام شدهء کالاها و نابرابری ارز کشور نسبت به سایر کشورها دانست.
هرچند واردات و صادرات کالاهای ورزشی سهم ناچیز 04/0 تا 2/0 درصد از تولید ناخالص داخلی( GDP )1کشورها را به خود اختصاص میدهد17،میزان مبادلات بین المللی کالاهای ورزشی هر کشور با توسعهء ورزش و صنعت آن کشور متناسب است10.
براساس گزارش گروه صنعت، علوم و منابع استرالیا بازیهای المپیک سیدنی موجب گشایش بازارهای جهانی بر روی کالاهای ورزشی این کشور تا ارزش 830 میلیون دلار گشته و تخمین زده میشود تا سال 2006 ارزش صادرات کالاهای ورزشی به قیمت 3/1 میلیارد دلار نیز برسد11،12.
بدین منظور مبادلات بین المللی ورزشی ایران براساس طبقهبندی کالاهای اساسی ( CPC )1،به شش گروه پوشاک،کفش،انواع توپ، دوچرخه،قایقهای تفریحی-ورزشی و سایر تجهیزات تقسیم و اطلاعات مربوط با استفاده از سالنامههای آمار بازرگانی خارجی سالهای 1377 و 1380 استخراج و مطالعه شده است1،2.
بحث و نتیجهگیری واردات و صادرات کالاهای ورزشی سهم ناچیز 04/0 تا 2/0 درصد از تولید ناخالص داخلی کشورها را به خود اختصاص میدهد17،ولی در ایران این جدول 3.
هرچند عواملی همچون عدم مرغوبیت کالاهای ورزشی تا حد مورد انتظار دیگر کشورها،فقدان تبلیغات و بازاریابی مناسب در عرضهء محصولات، عدم کیفیت مناسب در بستهبندیها،تحریمهای اقتصادی و افزایش قیمت تمام شدهء کالاها و نابرابری ارز کشور نسبت به سایر کشورها موجب گردیدهاند تا بخش ورزش نقش قابل توجهی در پیشبرد این راهبرد نداشته باشد،ولی رشد بسیار قابل قبولی در چند سال اخیر داشته است."