چکیده:
عقب ماندگی ذهنی یکی از رایجترین معلولیتهای ذهنی است که حدود 3 درصد از جمعیت جهان را تشکیل میدهد. هدف تحقیق حاضر، بررسی آثار یک دوره برنامه تمرینی ثبات مرکزی بدن بر فعالیت اﻟﮑﺘﺮومایوﮔﺮاﻓﯽ، تعادل ایستا و پویای دختران نوجوان کم توان ذهنی بود. 24 دانش آموز دختر کم توان ذهنی با دامنه سنی 17-15 سال به گروه تجربی (12 نفر) و شاهد (12 نفر) تقسیم شدند. گروه تجربی به مدت شش هفته تمرینات ثبات مرکزی شامل نیمه دراز و نشست، پل از کنار، و چهار حرکت تقویتی ناحیه پایین شکم را انجام دادند. آزمون استورک (ایستادن روی یک پا) و Y به ترتیب برای سنجش تعادل ایستا و پویا استفاده شد. فعالیت اﻟﮑﺘﺮومایوﮔﺮاﻓﯽ ناشی از حداکثر انقباض ایزومتریک ارادی عضلات راست شکمی و مایل شکمی با دستگاه EMG ارزﯾﺎﺑﯽ شد. آزمون t همبسته و مستقل برای تجزیه تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها اشاره داشت که نسبت به گروه شاهد، تمرینات ثبات مرکزی باعث بهبود معنادار تعادل ایستا، پویا، و همچنین فعالیت EMG در گروه تجربی شد (همه 001/ 0 >P ). بنابر این، جهت بازتوانی و بهبود عملکرد دختران نوجوان کم توان ذهنی، بکارگیری عملی این پروتکل همراه با سایر آموزشها، پیشنهاد میشود.
Mental retardation is one of the most common mental disabilities that accounts for about 3% of the world population. The aim of the present study was to investigate the effects of a core stability exercise program on the electromyography activity, static and dynamic balance of mentally retarded adolescent girls. 24 mentally retarded female students (age range 15-17 yr) were divided into two groups: experimental (n=12) and control (n=12). The experimental group performed core stability exercises for 6 weeks. The selected exercises consisted of half sit-up, side plank and four lower abdominal strengthening exercises. The Stork (one-leg standing) and Y tests were respectively used to measure static and dynamic balance. The EMG system was used to evaluate the electromyography activities induced by maximum voluntary isometric contraction of the rectus abdominis and external abdominal oblique muscles. Dependent and independent t tests were used to analyze the data. The results indicated that the core stability exercises significantly improved the static and dynamic balance, and also EMG activity in experimental group compared with the control group (all P<0.001). Therefore, the practical application of this protocol along with other training is suggested to rehabilitate and enhance performance in mentally retarded adolescent girls.